ورزشیفعالان کسب و کار

راهنمای جامع خرید بهترین کفش دویدن مردانه و زنانه (رانینگ)

نکات مهم برای خرید کفش رانینگ مناسب | راهنمای خرید

خرید کفش رانینگ (کفش پیاده روی و دویدن) مناسب همیشه کار ساده ای نیست. برای اطمینان از راحتی پا در کفش ، باید به تناسب آن از قسمت پاشنه تا پنجه ی پا حتما توجه کنید. برای اینکه بتوانیم بهتر شما را راهنمایی کنیم نکات موجود در این مقاله را با کمک دو فروشنده سرشناس کفش های رانینگ که سال هاست در زمینه ی فروش کفش های رانینگ اورجینال فعالیت می کنند درخواست کردیم تا راز خرید کفش رانینگ مناسب را با ما در میان بگذارند.

آگاهی از نوع کفش رانینگ مناسب به شما در تهیه و خرید این کتانی کمک خواهد کرد. با این پنج روش حرفه ای که در پایین به شما توضیح می دهیم می توانید تشخیص دهید که کفش رانینگ (کفش مخصوص دویدن) مناسب پای شما کدام است؟

نکات مهم در خرید کفش رانینگ

برای اینکه بتوانید کتانی رانینگ مناسب خودتان را پیدا کنید لازم است که تمامی نکات زیر را در خرید کفش پویان در دیجی کالا رعایت کنید تا بتوانید خریدی موفقیت آمیز داشته باشید.

توجه به پاشنه کفش رانینگ

 پاشنه کفش باید راحت باشد نه تنگ و سفتt طبق گفته متخصصان، بستن بند (نه گره زدن آن) باید بتوانید پاهایتان را به سمت بیرون بلغزاند. بستن بند از طریق سوراخ کفش میزان لغزش (سر خوردن) پا را در کفش کاهش می دهد. پاشنه کمی حرکت دارد اما باید در کفش احساس راحتی کنید. همچنین باید افرود که نباید پا در کفش احساس ناراحتی کند و حتی با یکبار استفاده از آن نیز کتانی باید به خوبی جا باز کند.

توجه به قسمت پشتی پا

رویه کفش در قسمت پشت پا باید راحت و ایمن باشد، گاهی اوقات مشتریان می گویند که پاهایشان در کفش احساس فشار و تنگی می کند و به فضای بیشتری نیاز دارد. در صورتیکه با بستن بند به پا در کفش فشار ایجاد می شود. برای رفع این مشکل کافی است پیش از برداشتن گام بعدی، بندها را به یک روش متفاوت ببندید.

پهنای کفش را در نظر بگیرید

انگشتان پا در قسمت جلوبی کفش بدون برخورد با لبه کفی باید خیلی راحت تکان بخورند و یک چهارم اینچ از متریال رویه به عریض ترین قسمت پا فشار وارد می کند.در صورتی که احساس کردید که پای شما در قسمت پنجه اذیت می شود بهتر است کفشی را انتخاب کنید که پهنای بیشتری داشته باشد.

طول کتانی رانینگ

پاها هنگام دویدن متورم می شوند و این به دلیل پهنای شست پا می باشد که باعث فشار اوردن به انگشت های دیگر می شود. البته توجه داشته باشید که همیشه علت مربوط به شست پا نیست.

علاوه بر آن کفش مناسب به کفشی گفته می شود که در حالت ایستاده هم بتوانید به راحتی بند های آن را ببندید. در یک کفش رانینگ مناسب پنجه ها می توانند آزادانه و به راحتی سمت بالا و پایین حرکت کنند. پس در نتیجه بهتر است کفشی مناسب دویدن انتخاب کنید که پهنای مناسبی داشته باشد تا پای شما در آن آزادانه تر حرکت کند.

انعطاف پذیری در کفش

قبل از پوشیدن کفش رانینگ شما باید میزان انعطاف پذیری آن را امتحان کنید. این کار را با محکم نگهداشتن پاشنه و فشار دادن نوک کفش به سطح زمین انجام دهید. کفش باید انعطاف پذیری را در یک خط راست و مستقیم از پاشنه تا نوک به شما نشان دهد. کفش پیاده روی و دویدنی که انعطاف پذیری مناسبی نداشته باشد در قوس پا یا قسمت کف پا ایجاد درد می کند. همچنین می توانید مشکلاتی را برای رباط ایجاد ایجاد کند و موجب سفت شدن ماهیچه ساق پا می شود که شرایط آسیب دیدگی را فراهم  می کند.

احساس راحتی در کتانی رانینگ

 کفش باید با فرم پا و کف پای شما متناسب باشد. طبق گفته ی متخصصان شما نباید تنها در حالت ایستاده با کفش احساس راحتی کنید. در حالیکه تعبیر درست راحتی در دویدن های سرعتی، روی دستگاه تردمیل، در پیاده روها یا در راهروها است. علاوه بر کفش باید بتواند پشتیبانی خوبی را از قوس پاها بوجود بیاورد. در صورت گرفتگی عضلات قوس پا، میزان حفاظت از آن هم کاهش پیدا میکند. در این شرایط کفش باید کمک کند که شما بتوانید گام های بلندتری بردارید.

اشتباهات رایج در خرید کفش رانینگ

فروشند های فروشگاه های مخصوص کفشهای رانینگ همیشه شاهد آن هستند که دوندگان هنگام خرید کفش رانینگ اشتباهات زیادی را مرتکب میشوند. اما آن ها می توانند با رعایت دو نکته ی که در پایین به آن ها اشاره می کنیم مثل یک حرفه ای خرید کنند و دچار اشتباهات آماتور ها نشوند.

توجه فقط به ظاهر کفش

بعضی افراد فقط به ظاهر و مد بودن کفش مخصوص دویدن اهمیت می دهند و از موارد دیگر به صورت کامل غافل می شوند، در حالیکه که بهترین انتخاب توجه به نکات فنی و ظاهر کفش است. اکثر آنها کفشهای شیک و زیبا میخرند ولی بعد از چند ماه می گویند، این کفش به پاهایم صدمه میزند و من با آن مشکل دارم. در حالیکه موقع خریدن باید به راحتی و تناسب کفش توجه می کردند نه صرفا از جنبه ی زبیایی و مد بودن کفش

خرید کفش مخصوص دویدن بسیار تنگ

 کفش های رانینگ تنگ موجب تاول زدن و کبودی انگشتان پا می شوند. به ویژه در زنان که از کفش های تنگ استفاده می کنند زودتر از مردان این التهابات را مشاهده میکنند. هنگام خرید کفش شما باید کفش را از قسمت جلویی (پنجه) و قسمت پشتی به صورت کامل چک کنید. برای قسمت جلویی کافی است که بتوانید انگشتان پایتان را به صورت آزادانه در کفش حرکت دهید. برای قسمت پشتی کفش هم نه کفش باید آنقدر شل باشد که به راحتی از پا خارج شود و نه آنقدر محکم که به پاشنه فشار وارد کند.

در پایان امیدواریم که این مقاله برای انتخاب صحیح کفش رانینگ مناسب ورزشکاران حرفه ای و غیر حرفه ای مفید باشد ، همچنین می توانید سوالات تخصصی خود را با تیم فنی ما در میان بگذارید تا همکاران ما شما را در انتخاب کفش صحیح یاری کنند.

جمع بندی

در مجموع اگر شما نیز قصد خرید کفش رانینگ یا کتانی مخصوص پیاده روی و دویدن را دارید یا میخواهید از قیمت کفش های موجود در بازار از برند های آدیداس، نایکی، ریباک، سالومون، اسیکس، نیوبالانس و … مطلع شوید و بر روی لینک قرمز زیر کلیک کنید.

راهنمای خرید کفش رانینگ برای پیاده روی روزانه و نکاتی که باید بدانید

پیداکردن کفش‌ مناسب از میان برندها و مدل‌های متنوع کار چندان ساده‌ای نیست. این انتخاب به‌ویژه زمانی دشوار می‌شود که از خرید کفش هدفی خاص در ذهن داشته باشید و بخواهید برای ورزش کردن و دویدن از آن استفاده کنید. انتخاب نامناسب در چنین مواقعی ممکن است پیامدهای ناخوشایندی داشته باشد و در بلندمدت به پاهایتان آسیب بزند. مطلبی که پیش رو دارید، تلاشی است برای برطرف‌کردن چنین مشکلاتی.

اطلاعات و جزئیاتی گردآوری کرده‌ایم که با مطالعه آنها خرید کفش رانینگ ساده‌تر خواهد شد. ابتدا شما را با قسمت‌های مختلف تشکیل‌دهنده کفش‌، تأثیر آنها بر پیاده روی و دویدن و همین‌طور روش بررسی اصولی این قسمت‌ها برای داشتن انتخابی هوشمندانه‌تر و بهتر آشنا می‌کنیم. سپس از نکته‌ها و توصیه‌های کلی و ضروری برای خرید کفش خواهید خواند.

راهنمای خرید کفش رانینگ؛ بررسی جزءبه‌جزء قسمت‌های مختلف تشکیل‌دهنده کفش

اگر بدانید کفش‌های رانینگ و پیاده روی دقیقا از چه قسمت‌هایی تشکیل شده‌اند و هریک از اینها چه تأثیری بر تجربه شما خواهند گذاشت، کار ساده‌تری برای خرید کفش مخصوص دویدن یا پیاده روی خواهید داشت. مطلب را با معرفی و بررسی این قسمت‌ها شروع می‌کنیم.

نکات مهم برای خرید کفش طبی که باید بدانید

۱. رویه کفش

رویه کفش تمام قسمتی است که روی کفی دوخته می‌شود. درگذشته معمولا برای درست‌کردن رویه کفش لایه‌های مختلفی از جنس پلاستیک و پارچه را با چسب یا به‌وسیله دوختن به یکدیگر متصل می‌کردند؛ اما در حال حاضر بیشتر برندهای مطرح فعال در حوزه تولید و عرضه کفش، اعم از مل اند موژ، اسکچرز و هامتو، با استفاده از تکنولوژی‌های جدید و دیگر امکاناتی که در اختیار دارند، رویه‌های کفش‌هایشان را یک‌تکه درست می‌کنند.

آنچه باید برای بررسی رویه هنگام خرید کفش رانینگ مدنظر قرار دهید

هنگام خرید کفش پیاده روی و رانینگ دقت کنید که قالب و فرم رویه کفش باید تاحدامکان شبیه به حالت پاهایتان باشد. جنس رویه کفش هم هرچه نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر باشد، بهتر است.

۲. طوق مچ پا

طوق مچ پا قسمت منحنی‌شکلی است که عقب رویه کفش قرار دارد. وظیفه آن، محکم نگه‌داشتن کفش دور پاشنه پا و جلوگیری از درآمدن آن هنگام پیاده روی و دویدن است. در بعضی انواع مدل‌های کفش رانینگ سعی می‌شود این قسمت تاحدامکان ضخیم‌تر درست شود. در برخی مدل‌های دیگر هم تمرکز اصلی بر طراحی (قالب یا فرم) این قسمت است.

آنچه باید هنگام بررسی طوق مچ پا مدنظر قرار دهید

نکته دیگری که هنگام خرید کفش رانینگ باید مدنظر داشته باشید، چگونگی قرارگرفتن پا در این قسمت از کفش است. با کفش موردنظرتان حرکت کنید و ببینید پاها در این قسمت محکم‌اند یا به‌سمت بالا لیز می‌خورند. همچنین طوق مچ پا نباید به‌شکلی باشد که به پاشنه آشیل و استخوان‌های قوزک پا فشار وارد کند و ازاین‌حیث هم باید کاملا احساس راحتی کنید.

۳. کفی نگه‌دارنده پاشنه پا

کفی نگه‌دارنده پاشنه پا قسمت منحنی‌شکل و نسبتا محکمی است که در قسمت انتهایی (زیر) کفش کار گذاشته می‌شود. وظیفه آن ایجاد تکیه‌گاهی محکم برای پاشنه پاها است. در بعضی انواع مدل‌های کفش این قسمت را بیرون کفش کار می‌کنند (به‌جای آنکه داخل قسمت انتهایی کار بگذارند) و در برخی مدل‌ها هم به‌کلی از استفاده از آن صرف‌نظر می‌کنند، با این هدف که آزادی عمل بیشتری هنگام حرکت‌کردن داشته باشید.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد کفی نگه‌دارنده پاشنه پا نقشی در کنترل بیشتر و بهتر حرکت ندارد؛ اما با قراردادن پاشنه پا در مرکز حرکات پا باعث پایداری بیشتر فرازوفرودها می‌شود و تکیه‌گاه مطمئنی برای پاشنه پاها است.

آنچه باید هنگام بررسی کفی نگه‌دارنده پاشنه پا مدنظر قرار دهید

کفی نگه‌دارنده پاشنه پا درصورتی برای شما مناسب است که اجازه دهد مچ پا را به‌راحتی و بدون ‌فشار حرکت دهید. این مهم‌ترین نکته‌ای است که هنگام بررسی این قسمت باید مدنظر قرار دهید.

۴. کفی قوسدار داخل کفش

کفی قوسدار داخل کفش (قسمتی که انحنای زیر پاها را پوشش می‌دهد) در کنار قسمتی که بندهای کفش روی آن قرار می‌گیرند، نقش اصلی را در محکم نگه‌داشتن کفش در پاها دارند. امروزه بیشتر برندهای تولید و عرضه کفش، مثل اسکیچرز، بیش از هر زمانی سعی دارند این دو قسمت را در کفش‌هایشان به‌نوعی طراحی کنند که برای فرم‌ها و حالت‌های مختلف پاها مناسب باشند.

آنچه باید هنگام بررسی کفی قوسدار داخل کفش مدنظر قرار دهید

هنگام خرید کفش رانینگ و بررسی این قسمت در کفش باید دقت کنید کف پا هنگام حرکت‌کردن کاملا ثابت باشد و لیز نخورد و درعین‌حال فضای کافی برای حرکت طبیعی و معمول انحنای زیر پا هنگام دویدن و پیاده روی در اختیارتان بگذارد.

۵. قسمت انگشتان پا

این قسمت از کفش همه قسمت جلویی، از اولین سوراخ بند کفش تا نوک کفش، را دربرمی‌گیرد.

آنچه باید هنگام بررسی قسمت انگشتان پا مدنظر قرار دهید

قسمت انگشتان پا زمانی برای شما مناسب است که بتوانید در آن انگشتانتان را هم ازلحاظ طولی و هم ازلحاظ عرضی راحت حرکت دهید و باز کنید. هنگام خرید کفش رانینگ دقت کنید که این قسمت نباید به انگشتان پا فشار وارد کند یا باعث خم‌شدن آنها شود.

۶.کفی خارجی کفش

منظور از کفی خارجی کفش قسمت لاستیکی کف آن است که در تماس با سطح زمین قرار می‌گیرد. معمولا برای درست‌کردن این کفی‌ها از فوم یا لاستیک استفاده می‌کنند و با قراردادن اینها در نقطه‌هایی ازپیش‌تعیین‌شده سعی می‌کنند عمر کفش را طولانی‌تر و انعطاف‌پذیری آن را بیشتر کنند.

آنچه باید هنگام بررسی کفی خارجی کفش مدنظر قرار دهید

تاحدامکان مدل‌های کفشی را انتخاب کنید که جنس ماده مورداستفاده برای ساخت کفی خارجی کفش در آنها، بدون آنکه به وزن کفش اضافه کند یا انعطاف‌پذیری آن را کمتر کند، باعث طول عمر بیشتر کفش شود.

همچنین در نظر داشته باشید که ردپای طراحی‌شده روی کفی خارجی باید به‌گونه‌ای باشد که هنگام دویدن یا پیاده روی با آن کفش لیز نخورد و ثبات لازم را به کفش بدهد.

۷. شیارهای کف کفش و قسمت فنری مخصوص انگشتان پا

هدف اصلی از طراحی این دو قسمت این است که کفش، مانند حرکات طبیعی پاها، امکان خم‌شدن و حرکت‌کردن داشته باشد. شیارهای کف کفش خم‌شدن روبه‌پایین و قسمت فنری مخصوص جلوی کفش خم‌شدن روبه‌بالای کفش را ممکن می‌کنند. تفاوت‌های جزئی در موقعیت و زاویه قرارگیری این قسمت‌ها در چگونگی حالت کلی کفش‌ها در پا نقشی مهم و تأیین‌کننده خواهند داشت. میزان انعطاف‌پذیری مناسب این قسمت‌ها باتوجه‌به سرعت راه‌رفتن یا دویدن شما مشخص می‌شود.

آنچه باید هنگام بررسی این دو قسمت مدنظر قرار دهید

مهم‌ترین نکته‌ای که هنگام خرید کفش رانینگ و بررسی این دو قسمت باید به آن توجه کنید، این است که کفش، در سرعتی که در آن عادت به راه‌رفتن یا دویدن دارید، دقیقا مثل پاها خم شود و حرکت کند.

۸. کفی میانی

کفی میانی همان‌طور که نام آن به‌خوبی گویا است، جایی بین کفی خارجی و بالایی کفش قرار دارد. کفی میانی از جنس فوم است و هدف از استفاده از آن در کفش‌ها، کاهش شدت اثر ضربه‌های وارده به پا هنگام فرود روی زمین است (فرودهای پیاپی پا هنگام دویدن و راه‌رفتن).

آنچه باید برای بررسی کفی میانی در هنگام خرید کفش رانینگ مدنظر قرار دهید

کفی میانی کفش در بهترین حالت باید نه خیلی نرم باشد و نه خیلی سفت. وزن آن هم مهم است و هرچه سبک‌تر باشد، بهتر است. درحقیقت نباید باعث بیشترشدن وزن کفش شود.

۹. بالشتک کفش مخصوص پاشنه پا

در قسمت قبل گفتیم که هدف اصلی از استفاده از کفی میانی کاهش شدت اثر ضربه‌های وارده به پا است. بالشتک هم لایه نسبتا نرمی است که از آن برای کاهش بیشتر این شدت اثر استفاده می‌شود (البته فقط در برخی مدل‌های کفش). معمولا در کفش‌ها آن را به‌گونه‌ای قرار می‌دهند که لبه‌های بیرونی پاها و پاشنه را دربربگیرد.

البته نتایج برخی تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از چنین بالشتک‌هایی گاه باعث بیشترشدن شدت ضربه‌های وارده به پا می‌شود؛ بنابراین درنهایت خود شما باید تصمیم بگیرید که در چنین کفش‌هایی احساس راحتی می‌کنید یا خیر.

آنچه باید هنگام بررسی بالشتک کفش مخصوص پاشنه پا مدنظر قرار دهید

کفشی را انتخاب کنید که در آن بجا و اصولی از بالشتک استفاده شده باشد و بین ثبات کفش و احساسی که هنگام تماس آن با زمین پیدا می‌کنید، نوعی تعادل وجود داشته باشد. این هم نکته مهم دیگری است که هنگام خرید کفش رانینگ باید در نظر داشته باشید.

۱۰. بالشتک مخصوص پنجه پا

فرازوفرودهای پنجه پا روی زمین هنگام دویدن و راه‌رفتن فشار قابل‌توجهی را متوجه آن می‌کند. با استفاده از کفی میانی بخشی از این فشار کاسته می‌شود. بالشتک مخصوص پنجه پا هم قسمت دیگری است که برای کاهش هرچه بیشتر این فشار در برخی انواع مدل‌های کفش‌ها استفاده می‌شود.

آنچه باید هنگام بررسی بالشتک مخصوص پنجه پا مدنظر قرار دهید

در بهترین حالت، بالشتک مخصوص باید به‌گونه‌ای باشد که هم در کفش احساس راحتی کنید (پاها خیلی تحت‌فشار نباشند) و هم بتوانید هنگام دویدن و راه‌رفتن، پا و کفش را قرص و محکم از روی زمین بلند کنید. تعادل میان راحتی و کارکرد کفش اهمیت زیادی دارد.

۱۱. محافظ مخصوص پاشنه ـ انگشتان پا

بین پاشنه و ناحیه زیرین پنجه پا اختلاف ارتفاع اندکی وجود دارد. همین اختلاف ارتفاع می‌تواند ایستادن در کفش را کمی دشوارتر کند؛ به این معنا که فشار وارده به پاها به‌طور یکسان در تمامی نقاط پخش نشود و به برخی از این نواحی فشار بیشتری وارد شود. از محافظ مخصوص پاشنه ـ انگشتان پا برای برطرف‌کردن این ناهماهنگی استفاده می‌شود.

آنچه باید برای بررسی این قسمت در هنگام خرید کفش رانینگ مدنظر قرار دهید

کفشی انتخاب کنید که هنگام پیاده روی و دویدن با آن کاملا احساس راحتی کنید و تاحدامکان فشار کمتری در قسمت‌های حساس‌تر پاهایتان احساس کنید.

۱۲. کفی کفش

کفی کفش‌ها را از جنس فوم درست می‌کنند و تقریبا همه آنها قابلیت جداشدن و تعویض دارند. کفی مناسب نقش مهمی در محافظت از قوس زیر پاها دارد و آن راحتی اولیه‌ای را که هنگام پاکردن کفش احساس می‌کنید، تا حدود زیادی مدیون همین کفی‌ها هستید.

آنچه باید برای بررسی کفی هنگام خرید کفش رانینگ مدنظر قرار دهید

هنگام دویدن دقت کنید و ببینید چه احساسی از پوشیدن کفش‌هایتان دارید. در نظر داشته باشید کفی نرم‌تر همیشه بهترین گزینه نیست و گاهی برای محافظت باید متکی به پویایی و حرکات خود پاها باشید.

فارغ از اینکه قصد خرید کفش طبیعت گردی مردانه پویان یا کفش پیاده روی زنانه را دارید یا انواع کفش‌های مردانه، نکته حائز اهمیتی که نباید فراموش کنید، انتخاب کفشی است که در آن به‌طور اصولی و مناسب از قسمت‌های مطرح‌شده استفاده شده باشد. تنها در این صورت است که پاهایتان در بلندمدت از آسیب‌های احتمالی مصون خواهند بود و بهترین تجربه را هنگام پیاده روی و دویدن خواهید داشت.

دکمه بازگشت به بالا