اقتصادیفعالان کسب و کار

علت داغ شدن لوله مویی یخچال

یکی از لوازم ضروری در تمامی منازل یخچال فریزر می باشد که به علت کاربرد گسترده ای که دارد تصور لحظه ای زندگی کردن بدون وجود یخچال غیر ممکن است. امروزه یخچال فریزرها را در انواع و مدل های مختلفی طراحی و روانه بازار می کنند به گونه ای که شکل ظاهری یخچال های امروزی با چیزی که در گذشته وجود داشت کاملا متفاوت می باشد. در این مطلب قصد داریم دلایل داغ شدن کمپرسور یخچال را بررسی نماییم. برای تعمیر یخچال خود می توانید به تعمیر یخچال در منطقه 22 مراجعه کنید.

تعویض لوله مویی یخچال |جدول لوله مویی یخچال

 

یخچال ساید بای ساید، یخچال دوقلو، یخچال فرانسوی، یخچال 4 درب و 5 درب و … از جمله یخچال فریزرهایی هستند که طرفداران زیادی را به سمت خود جلب کرده اند. برندهای مختلفی از انواع یخچال فریزر از قبیل ال جی، سامسونگ، میدیا و … وجود دارند که این برندها شهرت جهانی داشته و محصولات آنها به سایر نقاط جهان صادر می شود. شرکت هایی مانند الکترواستیل، امرسان و هیمالیا نیز از جمله شرکت های تولید کننده انواع یخچال فریزر در ایران می باشند که محصولاتی با کیفیت را تولید و به بازار عرضه می کنند.

یخچال فریزرها از قطعات مختلفی تشکیل شده اند که یکی از این قطعات کمپرسور می باشد که در این مطلب به معرفی کمپرسور و دلایل داغ شدن کمپرسور یخچال اشاره شده است.

معرفی اجزای یخچال

در ابتدا نیاز است تا به معرفی اجزای مختلف یخچال و آشنایی با عملکرد آنها بپردازیم. همه یخچال ها از یک سری قطعات مکانیکی و یک سری قطعات الکتریکی تشکیل شده اند که هر یک عملکرد ویژه ای را در یخچال انجام می دهند.

ترموستات، لوله مویی، لوله بلو، فانوسک محتوی گاز، پیچ تنظیم و اهرم ها از اجزای الکتریکی یخچال بوده و اجزایی مانند کندانسور، کمپرسور، اواپراتور، فیلر و کاپیلاری تیوپ از اجزای مکانیکی انواع یخچال فریزر می باشند. در ادامه به معرفی کمپرسور و 5 دلیل داغ شدن کمپرسور یخچال پرداخته شده است.

کمپرسور یخچال چیست و چه وظیفه ای دارد؟

کمپرسور compressor که در واقع همان موتور یخچال می باشد اصلی ترین قطعه در یخچال می باشد و بدون وجود کمپرسور، یخچال اصلا کار نخواهد کرد. حتما همه شما جعبه سیاه رنگی را که در پشت یخچال های قدیمی و جدید وجود دارد دیده ایید.

این جعبه سیاه رنگ همان کمپرسور یا موتور یخچال می باشد. وظیفه کمپرسور این است که گازی که درون آن وجود دارد را داخل لوله ها و کانال های اواپراتور و کندانسور یخچال فشرده می کند. این گاز فشرده شده در کندانسور به مایع تبدیل شده و باعث سرد کردن یخچال خواهد شد.

کمپرسور از اجزای مختلفی تشکیل شده است که از این اجزا می توان به پیستون، میلنگ و  سوپاپ های آن اشاره کرد. فشرده سازی گاز یخچال با همکاری این اجزا صورت می گیرد به این صورت که میلنگ موجود در کمپرسور به صورت دورانی می چرخد و باعث می شود تا پیستون ها به سمت بالا و پایین حرکت کنند و این کار باع می شود تا سوپاپ ها باز و بسته شده و گاز در داخل لوله ها جریان یافته و فشرده گردد.

مشکلات مختلفی ممکن است در کمپرسور یخچال به وجود آیند که از جمله این مشکلات می توان به سر و صدای زیادی که در یخچال ایجاد می شود اشاره کرد. این سر و صدا ممکن است به علت خراب بودن کمپرسور و یا شل بودن پیچ های نگهدارنده کمپرسور به بدنه یخچال باشد که باید توسط تعمیرکار برطرف گردند.

گاهی نیز مشاهده می شود که موتور یا کمپرسور یخچال بسیار داغ شده و داغی آن به بدنه یخچال هم می رسد. این داغ شدن کمپرسور تا حدی طبیعی می باشد و به علت روشن بودن مداوم یخچال و کارکرد آن می باشد، اما گاهی دمای کمپر‌سور به حدی می رسد که نگران کننده بوده و نیاز به عیب یابی و تعمیر توسط تعمیرکار متخصص در این کار می باشد.

شرکت تکنیک سرویس پارس با برخورداری از تعمیرکارانی حرفه ای و با تجربه در زمینه تعمیرات یخچال فریزر فعالیت نموده و قادر به تعمیر دستگاه شما در کوتاه ترین زمان ممکن می باشد. اما دلایل مختلفی برای داغ شدن کمپرسور یخچال وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره شده است.

  1. کثیفی کندانسور و فن یخچال

ممکن است که کندانسور دستگاه به علت آلودگی محیط در معرض انواع آلاینده ها و گرد و غبار قرار گیرد و وجود این آلودگی ها بر روی کندانسور باعث شود تا گرمای داخلی توسط کندانسور جذب نشده و همچنین گرمایی به بیرون منتقل نگردد که این اتفاق می تواند باعث شود تا کمپرسور زور بیشتری زده و فشار بیشتری را برای کار کردن متحمل شود که به مرور زمان این کار کردن زیاد باعث داغ شدن آن می گردد. همچنین علت داغ شدن کمپرسور می تواند به خرابی فن دستگاه نیز مرتبط باشد. قرار دادن فن در قسمت کندانسور یخچال باعث خنک کردن کندانسور و ایجاد جریان هوا در آن می باشد که در صورت خرابی فن جریان هوا ایجاد نخواهد شد و باعث داغ شدن کمپرسور می گردد.

  1. وجود مشکل در رله استارت یخچال

رله استارت قطعه ای در یخچال می باشد که وظیفه آن راه اندازی کمپرسور یخچال می باشد. این قطعه از اهمیت بالایی در یخچال برخوردار است، در واقع انرژی که نیاز است تا کمپرسور کار کند از رله استارت تامین می شود. در صورت به وجود آمدن مشکل در رله استارت، کمپرسور نیز خراب شده و قادر به خنک کردن یخچال نخواهد بود. در صورت خراب بودن رله استارت سیم پیچ کمکی برای کار کردن کمپرسور عملی انجام نمی دهد و در نتیجه موتور تلاش زیادی می کند تا روشن شود و این عمل را هر 2 دقیقه یک بار انجام می دهد که در نهایت منجر به داغ شدن بیش از حد کمپرسور می گردد.

  1. کار کردن زیاد موتور یخچال

کار کردن زیاد یخچال باعث می شود تا به موتور فشار وارد شده و کمپرسور یخچال داغ شود. منظور از کار کردن زیاد یخچال باز بودن درب آن به مدت طولانی می باشد که این کار باعث کار کردن یکسره موتور شده و کمپرسور داغ خواهد شد. همچنین در صورتی که حجم زیادی از مواد غذایی در یخچال نگهداری شود نیز امکان وارد شدن فشار به موتور یا کمپرسور دستگاه وجود دارد که در نهایت باعث گرم شدن موتور و در نهایت بدنه یخچال خواهد شد.

  1. قرار گرفتن یخچال در محیطی نامناسب

محل قرارگیری یخچال در ساختمان از اهمیت زیادی برخوردار است و حتی اصول فنگ شویی نیز به این موضوع توجه زیادی داشته و گفته می شود که یخچال و سینک ظرفشویی و اجاق گاز باید در زوایای مناسب نسبت به هم قرار گیرند. قرار گرفتن یخچال در کنار اجاق گاز می تواند باعث انتقال حرارت از گاز به یخچال شده و به کمپرسور یخچال صدمه وارد کند و باعث داغ شدن آن گردد. همچنین قرار دادن یخچال در معرض نور مستقیم خورشید نیز می تواند باعث آسیب دیدن کمپرسور و داغی آن گردد.

در یخچال ها قطعه ای به نام فیلتر وجود دارد که وظیفه آن این است که هوای وارد شده به کمپرسور و کندانسور یخچال را تصفیه نماید. گاهی اوقات ممکن است این فیلتر دچار مشکل شده و قادر به تصفیه هوا نباشد که این مشکل باعث می شود که گرد و غبار بر روی کمپرسور نشسته و باعث اختلال در عملکرد آن گردد. وارد شدن فشار به کمپرسور به علت وجود کثیفی و ذرات گرد و غبار باعث داغ شدن آن می گردد.

راهکارهای برطرف کردن داغ شدن کمپرسور یخچال

دلایلی که برای داغ شدن کمپرسور یخچال گفته شد برخی قابل پیشگیری توسط خود فرد می باشد. به عنوان مثال باید مراقب بود تا حجم زیادی از مواد غذایی را در یخچال قرار نداد و یا درب یخچال را به مدت طولانی باز نگذاشت.

همچنین قرار دادن یخچال در محیط مناسب و خنک می تواند از به وجود آمدن مشکلاتی مانند داغ شدن کمپر‌سور جلوگیری نماید. اما در صورتی که این مشکل برای یخچال شما به وجود آمد نیاز است تا در اسرع وقت به تعمیرکاری که در این حوزه تخصص دارد مراجعه نمایید.

تعمیر خودسرانه یخچال باعث خرابی بیشتر آن شده و خطرات مختلفی را برای شما به دنبال دارد. شرکت تکنیک سرویس پارس با ارائه خدمات مختلف مانند عیب یابی و تعمیرات مشکلات مختلف انواع یخچال در برندهای مختلف قادر به تعمیر و برطرف نمودن مشکل داغ شدن یخچال می باشد.

این شرکت خدمات مختلف را در منزل و محلی که یخچال در آنجا قرار دارد انجام می دهد و نیازی به مراجعه حضوری به شرکت جهت دریافت خدمات نمی باشد. این کار باعث صرفه جویی بیشتر در زمان و هزینه افراد شده و دردسرهای جا به جایی را برای افراد به دنبال نخواهد داشت.

برخی دیگر از سایر خدمات تکنیک سرویس پارس شامل ، ، و … می باشد. این مجموعه خدمات خود را توسط تکنسین های حرفه ای و آموزش دیده و با تضمین کیفیت انجام کار با پوشش تمام مناطق تهران ارائه می دهد. برای سفارش خدمات مورد نیاز خود با ما تماس بگیرید.

در زندگی روزمره مان، یخچال ها به عنوان یکی از وسایل ضروری در خانه ها و ادارات ما حضور دارند. این دستگاه وجودش را به منظور نگهداری و حفظ تازگی و کیفیت مواد غذایی از خود نشان می دهد. اما آیا تا به حال تجربه کرده اید که شما بیش از حد گرم شود؟ این یکی از مشکلات رایجی است که ممکن است در یخچال شما رخ دهد و باعث نگرانی شما شود.

وقتی که موتور یخچال بیش از حد گرم می شود، ممکن است برای شما سؤال پیش بیاید که چرا این اتفاق می افتد؟ آیا مشکل جدی ای وجود دارد؟ علت داغ شدن موتور یخچال چیست؟ در این مقاله، قصد داریم به بررسی علل احتمالی داغ شدن موتور یخچال بپردازیم. پس با این قسمت از همراه بمانید.

علت داغ شدن یخچال ممکن است به عوامل مختلفی برگردد و ممکن است نیاز به بررسی دقیق توسط یک فنیسین یا تکنسین ماهر یخچال داشته باشد. اما در اکثر موارد، دلایل زیر می تواند منجر به داغ شدن موتور یخچال شود.

کویل های کندانسور را تمیز کنید

در پشت یخچال شما قرار دارند. هنگامی که آنها کثیف می شوند می تواند باعث گرم شدن بیش از حد کمپرسور شما  شود. برای تمیز کردن آلودگی های کویل های کندانسور یخچال خود را بهتر است با یک برس نرم پاک کنید و یا از محلول ها و اسپری های تمیز کننده استفاده کنید.

خرابی فن خنک‌کننده کمپرسور

یکی از عوامل اصلی داغ شدن موتور یخچال، خرابی یا عدم کارکرد صحیح فن خنک‌کننده است. فن خنک‌کننده برای انتقال حرارت از موتور و سیستم خنک‌کننده استفاده می شود. اگر فن خراب شود یا عملکرد آن مختل گردد، جریان هوا به درستی صورت نمی گیرد و موتور داغ می کند.

گرفتگی لوله مویی یخچال

واحد خنک‌کننده یخچال شامل مبدل حرارتی (کویل کندانسور)، لوله مویی و فیلتر درایرو لوله های رابط است که حرارت را از داخل یخچال به بیرون منتقل می کند. اگر لوله مویی و یا فیلتر درایر به هر عنوان آلوده یا کثیف شود، انتقال حرارت به درستی انجام نمی شود و موتور یخچال داغ می کند.

نقص در سیستم خنک‌کننده

نقص در قسمت های سیستم خنک‌کننده یخچال، مانند فن داخلی یا  گرفتگی کویل اواپراتور یخچال، می تواند باعث داغ شدن موتور یخچال شود. عیب یابی و تعمیر این قطعات توسط تکنیسن ماهر یخچال باید صورت گیرد.

بار زیاد مواد غذایی

اگر کمپرسور یخچال یا موتور یخچال با بار زیاد مواجه شود؛ منظور حجم زیاد مواد غذایی موجود در یخچال است که ممکن است حرارت بالایی نیز داشته باشند. در صورت مواجه با حجم زیاد مواد غذایی ممکن است توان برودتی یخچال برای سرد کردن حجم زیادی از مواد غذایی به‌صورت یکجا مناسب نباشد، همین امر منجر به کارکرد زیاد موتور یخچال و وارد آمدن فشار زیاد به موتور یخچال می گردد.

باز و بسته کردن بیش از اندازه در یخچال

استفاده بیش از حد و مداوم از یخچال، مانند بازگذاشتن در برای مدت طولانی، باز و بسته کردن مداوم در یخچال به دستگاه شما اجازه نمی‌دهد تا به دمای مورد نظر برسد. همین امر موتور یخچال را مجبور می کند که به‌صورت مداوم کار کند.

کمبود گاز در یخچال

در برخی موارد، ممکن است گاز یخچال شما کم شده باشه و یا به هر علتی نشت شده باشد. در چنین مواردی کمپرسور یخچال شما داغ خواهد کرد.

محل نامناسب برای یخچال

قرار دادن یخچال در محلی که دمای محیط بسیار بالایی دارد و یا در نزدیکی منابع حرارتی مثل اجاق گاز، بخاری و رادیاتورها می تواند باعث داغ شدن موتور شود. همچنین قرار دادن یخچال بدون فاصله ی هوایی از اطراف و دیوارها نیز منجر به عدم تبادل حرارتی مناسب قیمت کندانسور شده فشار زیادی به موتور وارد می کند.

خرابی برد یخچال

اگر سیستم کنترلی یا برد الکترونیکی یخچال نقص داشته باشد و نتواند به درستی دما را تنظیم کند، ممکن است موتور بیش از حد فعال شود و داغ شود.

و در پایان

در نتیجه، داغ شدن موتور یخچال می‌تواند به عوامل متعددی برگردد. این عوامل شامل خرابی فن خنک‌کننده، آلودگی واحد خنک‌کننده، نقص در سیستم خنک‌کننده، کاهش جریان هوا، بار زیاد، نقص در ماده خنک‌کننده، نشتی ماده خنک‌کننده، استفاده بیش از حد از یخچال، محل نامناسب برای یخچال و خرابی کنترل حرارتی می باشند. در هر صورت، توصیه می شود برای تشخیص دقیق و رفع مشکل، یک تکنسین یخچال متخصص را مشاوره و به عیب یابی و تعمیر موتور یخچال بپردازد.

برای عیب یابی و دریافت مشائره های تخصصی با تیم حرفه ای در ارتباط باشید. حفظ عملکرد بهینه یخچال اهمیت دارد و رفع هرگونه خرابی https://faranservice.com/wp-content/uploads/2021/10/What-is-a-refrigerator-hair-tube.jpg 534 1200 پشتیبانی سایت https://faranservice.com/wp-content/uploads/2022/03/logo2-1.png پشتیبانی سایت2021-11-13 13:00:182022-09-05 13:10:08لوله مویی یخچالبه موقع می تواند عمر مفید و کارایی یخچال را افزایش دهد.

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا