فعالان کسب و کارورزشی

خاله‌بازی چگونه رشد ذهنی کودک را تضمین می‌کند؟

خاله بازی | بهترین روش آموزش مهارت های زندگی به کودکان

آیا فکر می‌کنید خاله بازی صرفاً یک بازی سرگرم‌کننده است؟ آیا تصور می‌کنید این بازی هیچ‌گونه تاثیری روی جسم و روان کودک شما نمی‌گذارد؟ از ویژگی‌های اسباب‌بازی‌ مناسب برای خاله بازی چه می‌دانید؟ تنها توجه به رنگ و شکل اسباب‌بازی کافی است؟ بهتر است بدانید علی‌رغم تصور مردم که خاله ‌بازی را یک سرگرمی ساده می‌دانند، این بازی تقلیدی به رشد شخصیت کودک کمک شایانی کرده و سلامت روحی او را در بزرگسالی تضمین می‌کند.

همچنین بازی با دوستان و عروسک‌ها موجب تخلیه انرژی کودک می‌شود و اختلال اضطراب او را درمان می‌کند. ما در این مطلب ابتدا سعی می‌کنیم قواعد خاله بازی را شرح داده و مزایای این بازی را برای شما بیان کنیم. در پایان راهنمای خرید اسباب‌بازی و تابلو ایست اسباب بازی برای خاله بازی را نیز ارائه می‌دهیم. پس با ما همراه باشید. همچنین می توانید جهت دریافت لیست قیمت لباس نظامی بچه گانه با کارشناسان آسنا شاپ تماس بگیرید.

اسباب بازی خاله بازی دخترانه |خاله بازی

خاله بازی چیست؟

همه ما با واژه خاله بازی آشنا هستیم و این بازی نسبتاً ساده را در دوران کودکی انجام داده‌ایم. این بازی یکی از قدیمی‌ترین بازی‌های کودکانه به شمار می‌رود و در تمام نقاط جهان طبق یک شیوه ثابت بازی می‌شود. این بازی در دسته بازی‌های نمایشی و وانمودی قرار گرفته و یک قاعده کلی دارد. در این بازی کودکان باید در کنار هم یک خانواده تشکیل داده و هر کدام نقش یکی از اعضای را ایفا کنند. به ‌این‌ ترتیب کودک در طول بازی سعی می‌کند نقش مادر، پدر، برادر یا خواهر را به‌ خوبی ایفا کرده و شخصیت این افراد را به نمایش بگذارد. اگرچه تصور می‌شود خاله بازی بیشتر مناسب دختربچه‌ها است، اما در واقعیت پسربچه‌ها نیز علاقه خاصی به این بازی دارند. بنابراین فارغ از جنسیت، همه کودکان می‌توانند در خاله‌ بازی با ست لوازم پلیس اسباب بازی شرکت کرده و از فواید بسیار آن بهره‌مند شوند.

روش‌های خاله‌بازی چیست؟

همانطور که گفته شد خاله بازی تنها یک قاعده کلی دارد. کودکان می‌توانند در کنار یکدیگر یا به همراه عروسک خود این بازی را انجام داده و در نقش مادر، پدر و یا فرزندان ظاهر شوند. در این بازی کودکان با اتکا به خلاقیت خود، یک داستان نمایشی را آغاز کرده و مطابق با شناخت خود از محیط اطراف، آن را ادامه می‌دهند. به‌ همین دلیل در طول داستان بسیاری از نقش‌های دیگر مانند نقش مشاغل، دوستان و آشنایان نیز توسط کودکان اجرا می‌شود. بنابراین می‌توان گفت کودکان در طول خاله بازی با انواع مشاغل و شخصیت‌ها نیز آشنا می‌شوند. «دکتر بازی» یکی از محبوب‌ترین بازی‌های تقلیدی است که کودکان را با وظایف این شغل آشنا می‌کند.

بازی‌های تقلیدی مانند خاله‌بازی چه فوایدی برای کودک دارد؟

آیا دوست دارید کودکتان وقت خود را صرف یک بازی آموزنده کند؟ چنانچه پاسخ شما مثبت است، مطالب این بخش را با دقت مطالعه کنید. در این بخش یکی از ارزشمندترین بازی های دوران کودکی را معرفی ‌می‌کنیم. چرا که انجام خاله بازی مهارتهای فردی و اجتماعی فراوانی را به کودک ‌می‌آموزد. مهم‌ترین مزایای بازی‌های تقلیدی همچون خاله بازی به شرح زیر هستند:

 آیا خاله بازی قوه‌ی درک فرزند مرا افزایش می‌دهد؟

کودک در زمان بازی با عروسک، خواسته‌ها و آرزوهای قلبی خود را برای او بازگو می‌کند. حتی شاید در هنگام خاله بازی توقعات دیگران از خود را نیز برای عروسک توضیح دهد. به ‌این ‌ترتیب می‌توان گفت این بازی تقلیدی نقش بسیار مؤثری در شناخت کودک از مسائل زندگی دارد. همچنین کودک در هنگام بازی با عروسک، نقش والدین خود را بر عهده می‌گیرد و حرکات فیزیکی آن‌ها را تکرار می‌کند. به ‌این ‌ترتیب کودک به توانایی‌های اعضای بدن خود آگاه می‌شود.

خاله بازی چگونه اعتماد به نفس کودک را تقویت می‌کند؟

عروسک یکی از بهترین دوستان کودک شناخته می‌شود که همواره به صحبت‌های او گوش کرده و هیچوقت از بازی با کودک خسته نمی‌شود. این دوست صمیمی هرگز اشکالات زبانی کودک را برطرف نکرده یا کودک را از ادامه مکالمه منصرف نمی‌کند. بنابراین می‌توان گفت در طول خاله بازی، کودک ارتباط بسیار عمیقی با عروسک برقرار کرده و شخصیت خود را از نظر اجتماعی گسترش می‌دهد. کارشناسان دریافته‌اند بازی کودک با عروسک در دوران خردسالی موجب افزایش اعتمادبه‌نفس او در بزرگسالی شده و کیفیت روابطش با دیگران را بهبود می‌بخشد.

آیا خاله‌بازی تجربه‌های زندگی را به کودک آموزش می‌دهد؟

به‌ طور کلی می‌توان گفت بازی‌کردن یکی از بهترین روش‌ها برای این است که کودک جهان هستی را تجربه کند. کودک در هنگام کار با انواع ابزارهای بازی مانند لوازم خانه بازی کودک، آشپزخانه کودکانه و… خود را به‌ عنوان انسانی مستقل و قوی معرفی می‌کند. همچنین او در طول خاله بازی مواردی را یاد می‌گیرد که والدین و مدرسه به آن‌ها نمی‌پردازند.

خاله‌بازی چگونه رشد ذهنی کودک را تضمین می‌کند؟

کارشناسان دریافته‌اند خاله بازی علاوه‌ بر تاثیرات روانی، از لحاظ فیزیولوژیکی نیز نقش مؤثری در رشد مغز کودک دارد. کودکان در طول بازی مفاهیم پایه و ذهنی مانند فضا، شکل، تعداد و… را درک کرده و و از آن‌ها به‌صورت مکرر استفاده می‌کنند. همچنین بازی‌های تقلیدی موجب افزایش کیفیت احساسات در کودک می‌شود. این بازی‌ها تخیل کودک را نیز پرورش داده و قدرت ابتکار او را دو چندان می‌کنند.

نقش خاله‌بازی در بازی‌درمانی چیست؟

بیشتر روان‌شناسان برای درمان مشکلات عاطفی کودکان بازی‌های تقلیدی را پیشنهاد می‌کنند. آن‌ها اعتقاد دارند بازی‌های تقلیدی نوعی وسیله ارتباطی برای کودکان به شمار می‌روند. به‌ این ‌ترتیب بازی‌های تقلیدی بستر مناسبی برای کودکان فراهم می‌کنند تا احساسات، عواطف، مشکلات روحی و… خود را صادقانه به زبان آورده و برای پروسه درمان آماده شوند. پس اگر کودک شما در هنگام بیان مشکلات و ناراحتی‌های خود ساکت می‌ماند، می‌توانید از بازی‌های وانمودی برای رفع مشکلات روحی و روانی او استفاده کنید. با این روش می‌توانید فرزندانی سالم تربیت کرده و نسل آینده را از ابتلا به مشکلات روحی، روانی، اجتماعی و… در امان نگه دارید.

در هنگام همبازی شدن با کودک به چه نکاتی توجه کنیم؟

بسیاری از والدین پرمشغله اسباب‌ بازی را تنها به نیت سرگرم کردن فرزند خود خریداری می‌کنند. آن‌ها در هنگام بازی، کودک را با عروسک و ابزار بازی تنها می‌گذارند. اگر شما نیز از این افراد هستید، بهتر است بدانید که همبازی شدن با کودکان به استحکام رابطه عاطفی بین شما و فرزندتان کمک ویژه‌ای می‌کند. همچنین والدین در هنگام بازی‌کردن با کودکان به دوران کودکی خود بازگشته و کودک درون خود را بیدار می‌کنند. یکی از بهترین پیشنهادات برای همبازی شدن با کودکان خود، تهیه آشپزخانه کودک سایز بزرگ است. با این اسباب‌ بازی والدین می‌توانند در هنگام خاله بازی به کودکان خود ملحق شده و فعالیت‌های درون آشپزخانه را نیز به او آموزش دهند.

اگر قصد دارید در هنگام بازی به کودک خود بپیوندید و نقش شخصیت خاصی را بازی کنید، به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • در طول بازی خواسته‌های خود را به کودکان تحمیل نکنید.
  • در هنگام بازی اشتباهات کودک را به او گوشزد نکنید. جمله‌های منفی مانند «عروسک خانم این کار رو نمی‌کنه» اثرات مخربی روی کودک گذاشته و علاقه او به عروسک دلخواهش کم می‌شود.
  • به عروسک‌های کودک خود احترام بگذارید، زیرا آن‌ها جزئی از شخصیت کودک شما هستند.
دکمه بازگشت به بالا