ورزشیفعالان کسب و کار

نحوه استفاده از تلمبه دوچرخه

تلمبه یکی از لوازم جانبی مهمی می باشد که معمولا افرادی که دو چرخه یا موتور سیکلت دارند از آن استفاده می کنند. گاهی ممکن است باد لاستیک کم شود یا برای مثال لاستیک دوچرخه، موتور سیکلت و یا ویلچر پنچر شود که در این مواقع باید از تلمبه استفاده کنید. تلمبه دوچرخه معمولا در سایزهای کوچک و وزن بسیار کمی به بازار عرضه می شوند، این وسایل را می توانید به راحتی در سفرهای طولانی همراه خود جا به جا کنید.

معرفی تلمبه

ممکن است گاهی برای شما اتفاق افتاده باشد که در زمان استفاده از دو چرخه خود متوجه شوید که یکی از لاستیک های شما کم باد شده است و مشکلات زیادی برای به وجود می آید.

برای مثال ممکن است در زمان مسافرت و زمانی که از توپ و یا قایق های بادی استفاده می کنید نیاز به باد  کردن آن ها دارید به همین منظور باید یک تلمبه همراه خود داشته باشید.

به دلیل وجود تمامی این مشکلات شرکت های سازنده اقدام به ساخت دستگاهی به نام تلمبه کرده اند، تلمبه ها از طریق سوپاپ به لاستیک ها متصل می شوند و در نهایت باد مورد نیاز را به لاستیک منتقل می کند این نیرو توسط پا یا بازو به تلمبه منتقل شده و سپس وارد لاستیک می شود. پمپ های هوا با توجه به کاربرد و عملکردی  که دارند در انواع مختلفی وجود دارند.

از دو نوع اصلی آن می توان به پمپ باد دستی و برقی آن اشاره کرد، هر کدام از این پمپ ها عملکرد خاصی داشته و در کیفیت های مختلفی به بازار عرضه می شوند.

همان طور که گفته شد تلمبه ها انواع مختلفی دارند و از بهترین نوع آن می توان به پمپ پایی 2 سیلندر، پمپ دستی، پمپ پای تک سیلندر، پمپ باد برقی کوچک، متوسط و بزرگ، پمپ باد پدالی و غیره اشاره کرد.

عملکرد تمامی این تلمبه ها بسیار راحت بوده و همچنین استفاده و نگهداری آن ها نیز راحت است، بنابراین شما سالیان زیادی می توانید با خیال راحت از آن ها استفاده کنید.

تلمبه ایساده

تلمبه های ایستاده به تلمبه های رفت و برگشتی نیز معروف هستند، تلمبه های ایستاده توسط پای اپراتور بر روی زمین قرار داده می شوند و توسط اپراتور با استفاده از دسته ی آن باد می شود.

تلمبه دستی

تلمبه های دستی بسیار کوچک هستند و جای کمی را اشغال می کنند، برخی از آن ها لوله های مورد نیاز را نداشته و باید با استفاده از لوله دیگری به شیر متصل شوند. نوع دیگر آن ها در انتهای پیستون دارای یک قسمت اتصال دهنده می باشد و از آن طریق به شیر متصل می شود.

تلمبه پدالی

از تلمبه های پدالی معمولا برای باد کردن لاستیک های اتومبیل و دوچرخه کوهستانی  استفاده می کنند، این تلمبه ها بزرگ تر هستند اما به فشار کمتری نیز نیاز دارند. این نوع تلمبه ها برای دوچرخه های شهری مناسب نبوده و برای آن ها طراحی نشده اند زیرا آن ها نمی توانند  فشار قوی را تولید کنند و برای لاستیک هایی که نازک هستند و نیاز به فشار قوی دارند مناسب نیستند.

راهنمای خرید انواع تلمبه های دستی

در این قسمت شما را با مراحلی آشنا می کنیم که در هنگام خرید تلمبه ها باید به آن توجه داشته باشید.

فشار سنج

بعضی از تلمبه های دستی دارای فشار سنج می باشند، محصول مجهز به فشار سنج مربوط به سلیقه ی شماست  و می توانید محصولی را انتخاب کنید که فشار سنج نداشته باشد و این موضوع روی قیمت محصول تاثیر دارد.

وزن تلمبه

اولین موضوعی که در هنگام خرید تلمبه با آن رو به رو هستید وزن تلمبه می باشد، بر خلاف گذشته که دستگاه های تلمبه با وزن بسیار بالایی ساخته می شدند و جا به جایی آن ها به راحتی ممکن نبود، امروزه این وسایل در وزن کمی ساخته می شوند.

ضمانت نامه

هر محصولی که قصد خرید آن را دارید باید حتما دارای ضمانت نامه و گارانتی باشد، تلبمه نیز از دستگاه هایی است که باید ضمانت نامه داشته باشد و در صورتی که دچار مشکل شدید می توانید آن تعویض کرده و یا تعمیر کنید.

جنس بدنه

می توان گفت بهترین نوع تلمبه ها که در بازار موجود هستند از موادی مانند فولاد، پلاستیک و آلومینیوم ساخته شده اند که این موضوع روی استحام تلمبه تاثیر مستقیم دارد و همچنین روی وزن آن نیز تاثیر دارد. بهتر است که برای خرید یک تلمبه سبک را انتخاب کنید.

نحوه استفاده از تلمبه دوچرخه

کسانی که از دو چرخه استفاده می کنند می توانند لاستیک های دو چرخه خود را توسط تلمبه های دستی باد کرده و برای مدت طولانی از آن استفاده کنند. اما نوع دیگری از تلمبه نیز ساخته شده است که شما می توانید با استفاده از آن در کمتر از 10 ثانیه لاستیک دو چرخه خود را باد کنید.

تلمبه های جدید دارای سه قسمت می باشند، یک قسمت آن ژنراتور بوده که در کنار توپی جلو نصب می شود و قسمت دیگر کمپرسور کوچک است که این قسمت به ژنراتور وصل شده است و در نهایت یک قوطی دارد که داخل آن هوای فشرده قرار دارد.

زمانی که لاستیک دوچرخه شما نیاز به باد کردن دارد، باید قوطی را خارج کنید و توسط شیلنگ مخصوصی که دارد آن را به لاستیک وصل کرده و کلید مورد نظر آن را فشار دهید.

به این ترتیب در کمتر از 10 ثانیه لاستیک شما باد می شود و دوباره می توانید از آن استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا