ورزشیفعالان کسب و کار

بهترین لاستیک برای دو چرخه کدام است؟

یکی از تفریحات امروزه بسیاری از ما دو چرخه سواری و رکاب زنی در جاده های خطرناک کوهستان های مرتفع می باشد. برای این کار می بایست یک دوچرخه بسیار خوب را خریداری کنید، توجه داشته باشید که درانتخاب دو چرخه یکی از مهم ترین موارد تایر یا همان لاستیک دوچرخه است. شما همچنین می توانید راهنمای خرید لاستیک دوچرخه را بخوانید. لاستیک های دوچرخه از جمله مهم ترین اجزای یک دو چرخه بوده و این امکان را برای شما فراهم می کنند که به راحتی بتوانید رکاب زنی کنید بدون اینکه بابت پارگی آن نگرانی داشته باشید. برای اطلاع بیشتر از ویژگی های بهترین لاستیک دوچرخه در ادامه ما را همراهی کنید.

سایز لاستیک دوچرخه را بر چه اساسی باید انتخاب کرد؟

سایز لاسیتک دوچرخه با توجه به نوع آن متفاوت می باشد، در واقع برای خرید لاستیک دوچرخه می بایست به نوع آن دقت کرده و بر اساس سایز و نوع دوچرخه باید برای آن لاستیک مناسب خریداری کنید.

اولین موردی که برای خرید لاستیک دو چرخه باید به آن دقت کنید قطر آن می باشد، امروزه لاستیک های دوچرخه را در قطر های متفاوتی تولید می کنند. لاستیک هایی با سایز 26، 5/27 و 29 در بازار موجود بوده و به راحتی می توان آن ها را خریداری کرد.

پس از انتخاب قطر لاستیک می بایست به عرض آن توجه کرد، عرض لاستیک ها معمولا بر اساس میلی متر حساب می شوند برای مثال نوعی از لاستیک دو چرخه با مشخصات 5/27*3 در بازار وجود دارد که عدد 3 عرض آن لاستیک است.

البته توجه داشته باشید که لاستیک دوچرخه های کوهستانی را با عرض بیشتری تولید می کنند، چرا که این نوع دو چرخه ها در جاده هایی بسیار سنگی و خطرناک مورد استفاده قرار می دهند. از این رو می بایست سطح تماس بیشتری با زمین داشته باشند، در صورتی که عرض لاستیک بیشتر باشد باعث اصطکاک بیشتری شده و باعث می شود هنگام رکاب زنی هرزگردی کمتری داشته باشید.

به این نکته توجه داشته باشید در صورت افزایش قطر و عرض لاستیک دو چرخه وزن دوچرخه نیز به نسبت افزایش می یابد.

بهترین لاستیک دوچرخه دارای چه ویژگی هایی است؟

لاستیک های دو چرخه معمولا در انواع مختلفی به فروش می رسند که باعث سردرگمی شما خواهد شد، برای جلوگیری از گمراهی شما مهم ترین ویژگی هایی که یک لاستیک خوب از آن بهره مند است را برای شما باز گو می کنیم.

یک لاستیک دوچرخه خوب دارای ردیف ها و عاج های بسیار قوی می باشد، عاج های یک لاستیک باعث می شوند لاستیک به خوبی درون زمین فرو رفته یا به اصطلاح به زمین چنگ بزند و از مسیر منحرف نگردد.

 معمولا عاج های یک لاستیک دوچرخه با توجه به مسیر هایی که قصد دارید در آن رکاب زنی کنید متفاوت است. برای مثال اگر شما بیشتر در مرتع یا زمین هموار رکاب زنی می کنید و مسیر رکاب زنی شما سنگی و خطرناک نیست بهتر است لاستیک هایی با عاج کوچک و ریز خریداری کنید. لاستیک هایی با عاج کوچک باعث می شود دوچرخه مقاومت کمتری نسبت به چرخش داشته و این امکان را به شما می دهد به راحتی بتوانید در مسیر خود مانور دهید.

علاوه بر این ها به یاد داشته باشید که لاستیک دوچرخه را حتما به صورت جفتی خریداری کنید، چرا که هر دو لاستیک جلو و عقب به یک اندازه در حرکت دوچرخه تاثیر گذار می باشند. لاستیک های جلویی بر روی کشش در پیچ و لاستیک های عقبی روی کنترل و قدرت دو چرخه تاثیر گذار می گذارند.

انواع لاستیک های دوچرخه

در بالا گفتیم که لاستیک های دو چرخه انواع گوناگونی دارند، هر لاستیکی را با توجه به نوع دوچرخه می بایست انتخاب کرد. به عبارتی می توان گفت لاستیک دو چرخه باید متناسب با کارکرد و نوع آن باشد. از این رو می خواهیم برخی از پر کاربرد ترین لاستیک های دو چرخه را به شما معرفی کنیم.

لاسیتک های مناسب برای دو چرخه های کوهستانی:

لاستیک های مناسب برای دو چرخه کوهستان یا همان کراس کانتری ها دارای 5 تا 6 سانتی متر عرض بوده، در برخی دیگر از لاستیک دو چرخه های کوهستانی مانند دانهیل و یا فری راید عرض و پهنای لاستیک بیشتر نیز می شود چرا که این لاستیک ها می بایست مقاومت بالاتری داشته و در مقابل سنگریزه ها و آب دوام بیاورند.

لاستیک های متناسب برای دو چرخه های مسابقه ای و جاده ای:

لاسیتک های مناسب برای دو چرخه های جاده ای معمولا دارای لیبل ۷۰۰x ۲۳ می باشد، عدد 23 روی لیبل اندازه عرض تایر و عدد 700 قطر آن را نشان می دهد. برای مسابقه نیز معمولا از لاستیک هایی با قطر 700 میلی متری استفاده می کنند که عرض آن ها از 18 تا 23 متغییر می باشد.

در تور های جاده ای نیز بهتر است برای رکاب زنی از لاستیک هایی با عرض بیشتر از 25 میلی متری استفاده شود، چرا که هر چه عرض لاستیک بیشتر باشد استقامت آن افزایش می باید و باعث آسایش شما هنگام رکاب زنی می گردد.

لاستیک های عاج دار:

لاستیک های عاج دار از جمله پر طرفدار ترین لاستیک های دو چرخه می باشد، در این گونه لاستیک ها سطح تماس تایر دو چرخه با زمین بیشتر شده و کنترل دوچرخه نیز آسان می گردد.

لاستیک های صاف:

لاستیک های صاف را معمولا برای دو چرخه های جاده ای و شهری استفاده می شوند. همانطور که از نامش پیداس سطح این لاسیتک های کاملا صاف بوده و عاج آن به سختی دیده می شود. معمولا برخی از لاستیک های صاف شیار های v شکل دارند که باعث می شود استقامت دو چرخه هنگام بارش باران بیشتر گردد.

لاستیک های نیمه صاف:

لاستیک های نیمه صاف را برای کنترل بهتر، شتاب بیشتر و همچنین افزایش مقاومت دو چرخه در مقابل اصطحکاک ساخته شده اند. این نوع لاستیک ها داری سطح صافی بوده تنها در کناره های آن عاج های تعبیه کرده اند. عاج های کناری این نوع لاستیک ها باعث می شود دوچرخه سوار بهتر بتواند دو چرخه را در سر هر پیچ کنترل کند.

لاستیک های میخ دار:

لاستیک های میخ دار معمولا برای مسیر های یخ زده و برفی مناسب هستند. این نوع لاستیک ها دارای میخ های فولادی و آلومینیومی بوده و مقاومت و استحکام دوچرخه را در مسیر های صعب العبور می شوند.

لاستیک عاج دار معکوس:

این لاستیک ها دارای عاج هایی به شکل معکوس بوده که باعث می شود چسبندگی لاستیک به زمین بیشتر شده و هنگام سرعت کنترل آن آسان تر گردد. اما به یاد داشته باشید این لاستیک ها بر خلاف نوع عاج دار ساده اصطکاک کمتری دارند و خیلی مناسب مسیر های صعب العبور نمی باشند.

سخن آخر

همانطور که در بالا گفته شد انتخاب لاستیک دو چرخه یکی از مهم ترین ملاک ها برای یک دوچرخه سواری عالی می باشد. توجه داشته باشید که لاستیک ها نقشی مهمی در استحکام و کنترل دوچرخه ایفا می کنند.

لاسیتک های یک دوچرخه از والف ها محافظت می کنند البته در صورتی که عرض و قطر آن کاملا استاندارد بوده و عاج های آن در یک ردیف منظم قرار گرفته باشند. توجه داشته باشید که خرید و انتخاب یک لاستیک خوب در حفظ سلامت شما هنگام رکاب زنی بسیار تاثیر گذار است.

لاستیک های دو چرخه ارتباط مستقیمی با سیستم ترمز دارند و در صورتی که استاندارد نباشند ممکن است باعث عملکرد نادرست ترمز ها شده و سلامت شما را حین رکاب زنی به خطر بیندازند.

دکمه بازگشت به بالا