اقتصادیفعالان کسب و کار

ریسک های استخر نقدینگی

ظهور و بسط و گسترش امور مالی غیرمتمرکز در کنار استفاده از قراردادهای هوشمند در فناوری بلاک‌ چین، باعث شده تا نیاز به نهادها و سازمان‌های مختلف که محوریتی متمرکز دارند، کاهش پیدا کند و افراد بتوانند انواع مختلفی از فعالیت‌های مالی را انجام دهند. در این زمینه، یکی از استراتژی‌هایی که در مبحث معامله و سرمایه‌گذاری ارائه شده، مفهوم استخرهای نقدینگی می‌باشد.

در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی این مفهوم بپردازیم و بدانیم استخر نقدینگی چیست

توضیح معنا و مفهوم استخر نقدینگی

اگر بخواهیم به تعریف ساده و در عین حال جامع و کاملی از استخر نقدینگی بپردازیم، می‌توانیم بگوییم استخر نقدینگی، یک نوع قرارداد هوشمند است که به واسطه آن می‌توان به سپرده‌گذاری و همچنین مبادله دارایی‌های دیجیتال پرداخت. این مفهوم به واسطه برخورداری از همین ویژگی‌ها، به یکی از اجزای اصلی و جداناپذیر امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) تبدیل شده و موجب پویایی معاملات دیجیتال می‌گردد.

اکنون که با استخرهای نقدینگی آشنا شدیم، در این قسمت از مقاله قصد داریم قبل از توضیح نحوه عملکرد استخر نقدینگی به توضیح امور مالی غیر متمرکز بپردازیم.

DeFi چیست؟

امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای، بسترهایی هستند که به واسطه بهره‌مندی از قراردادهای هوشمند، باعث می‌شوند تا فرآیند اجرای امور مالی با دقت و امنیت بیشتری همراه باشد و در کنار تامین امنیت، مولفه شفافیت را نیز مورد توجه و التفات قرار دهند و با حذف نهادها و سازمان‌های متمرکز که سابقا به عنوان واسطه عمل می‌کردند، به کاربران این امکان را بدهند که برنامه‌های مختلفی از جمله انجام معاملات، وام‌گیری و وام‌دهی و سرمایه‌گذاری را اجرا کنند.

نحوه کارکرد استخرهای نقدینگی چگونه است؟

استخرهای نقدینگی دقیقا مانند صرافی‌های غیرمتمرکز مبرا از دفتر سفارش سنتی هستند و کاربران نیازی ندارند تا برای خرید یا فروش یک دارایی، دنبال خریدار یا فروشنده باشند. در واقع می‌توان گفت، این استخرها با قفل کردن ارزهای دیجیتال به واسطه یک قرارداد هوشمند، می‌توانند شرایط و ضوابط خاصی را برای انتقال دارایی‌های دیجیتال تعیین کنند.

نکته دیگری که در بحث استخرهای نقدینگی حائزاهمیت است این است که نحوه قیمت‌گذاری بر روی توکن‌ها در این نوع استخرها براساس نسبت عرضه و تقاضا محاسبه می‌شود و افرادی که توکن‌های خود را در این استخرها قرار می‌دهند و به عنوان تامین‌کنندگان نقدینگی یا همان Liquidity Provider شناخته می‌شوند، می‌توانند سودی را که از کارمزد معاملات به دست می‌آورند را به عنوان منبعی برای درآمدزایی برگزینند.

استخرهای نقدینگی چه ریسک‌هایی می‌توانند داشته باشند؟

ضررهای ناشی از تغییرات قیمت

این ضرر زمانی رخ می‌دهد که قیمت ارزهای دیجیتال، نوسانات زیادی داشته باشد و موجب شود که قیمت توکن‌های قرار داده شده در استخر، با نوسانات پی در پی و زیادی همراه باشد و باعث شود تا  ارزش اصلی دارایی سرمایه‌گذار کاهش پیدا بکند.

احتمال وجود باگ در قراردادهای هوشمند

یکی از معایب قرارداد هوشمند این است که در معرض خطر باگ و مشکلات کدنویسی قرار دارد و اگر دچار هرکدام از این مشکلات شود، می‌تواند دارایی‌های موجود در استخرهای نقدینگی را با خطر مواجه کند.

خطر عوض شدن ناگهانی روند بازار

عمده فعالیت‌های استخرهای نقدینگی بر اساس عرضه و تقاضا می‌باشد. بنابراین اگر میزان تغییرات در بازار بسیار زیاد باشد، این امر تاثیر منفی بر روی فعالیت‌های استخرهای نقدینگی می‌گذارد و ممکن است آن‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

سخن آخر

ما در این مقاله سعی کردیم، به بررسی استخر نقدینگی و ریسک‌های مربوط به آن بپردازیم. نکته قابل توجهی که باید در زمان استفاده از تمامی فناوری‌های زیر شاخه ارزهای دیجیتال به آن التفات داشته باشیم، این است که اکثر فناوری‌های این دانش، نیازمند درک عمیقی هستند و افراد نمی‌توانند بدون کسب تجربه کافی و لازم، به فعالیت در آن‌ها بپردازند. در این زمینه، استخرهای نقدینگی هم از این قاعده مستثنی نیستند و این ما هستیم که باید با کسب دانش‌های کاربردی و اساسی، در زمان مناسب به فعالیت در استخرهای نقدینگی بپردازیم، در غیر این صورت، با انتخاب یک استراتژی نادرست، تنها موجب متضرر شدن خودمان خواهیم شد.

دکمه بازگشت به بالا