فعالان کسب و کار

طرز تهیه میرزا قاسمی با بادمجان کبابی

میرزا قاسمی یکی از محبوب ترین غذاهای ایرانی است که با بادمجان تهیه می شود. آش یک غذای گیلانی است که در دوره قاجار توسط مردی به همین نام ساخته شده است. برای تماشای آموزش کامل و مرحله به مرحله آشپزی میرزا قاسمی با ما همراه باشید.

مواد لازم برای ۲ نفر
بادمجان ۲ عدد متوسط
سیر ۲ حبه
گوجه فرنگی ۱ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی یک قاشق مربا خوری
تخم مرغ ۱ عدد
پیاز ۱ عدد کوچک
روغن مایع به مقدار لازم
نمک ، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه میرزا قاسمی سنتی با بادمجان کبابی؟

اولین گام

برای تهیه میرزاقاسم خوشمزه ابتدا بادمجان ها را شسته و بعد از خشک شدن با حرارت متوسط ​​کباب می کنیم (از کبابی زغالی هم می توانیم استفاده کنیم). اما روش دیگر این است که بادمجان ها را در سینی فر قرار دهید و تا زمانی که کباب شوند در فر نگهداری کنید.

مرحله دو

اگر بو و طعم بادمجان سوخاری را دوست ندارید می توانید از روش قرار دادن بادمجان ها در فر استفاده کنید زیرا با این روش بادمجان ها بو نمی گیرند. بله همونطور که میدونید ذائقه میرزا قاسمی همش بادمجان کبابیه.

مرحله سوم

آتش بادمجان را روشن می کنیم تا همه قسمت ها کباب شود. بعد از سوختن پوست بادمجان و پخته شدن دلمه. از فر در میاریم. بعد از پخت و سرد شدن بادمجان ها پوست آن را جدا می کنیم.

مرحله چهارم

سپس بادمجان را به قطعات کوچک برش دهید. البته در صورت تمایل می توانید از آسیاب نیز برای رنده کردن بادمجان ها استفاده کنید و بادمجان های پخته شده را ریز خرد کنید. وقتی بادمجان ها آماده شد آنها را کنار بگذارید.

مرحله پنجم

در این مرحله پیاز را پوست گرفته و خیلی ریز خرد کنید سپس در تابه مناسبی با روغن مایع تفت دهید تا سبک و شفاف شود. البته افزودن پیاز به میرزا قاسمی اختیاری است و در صورت تمایل می توانید آن را حذف کنید. در دستور اصلی میرزا قاسمی که مال گیلانی هاست پیازی وجود ندارد اما به نظر من غذا را خوشمزه تر می کند.

مرحله ششم

وقتی پیاز نرم شد مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به آن اضافه کنید سپس سیر را له کنید و به تابه اضافه کنید. در این مرحله هنگام اضافه کردن سیر دقت کنید که دمای زیر تابه کم باشد، زیرا سیر خیلی سریع می سوزد و طعم غذا را خراب می کند.

مرحله هفتم

در این مرحله گوجه ها را رنده کرده و به ماهیتابه اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید تا آب گوجه تبخیر شود. سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و کمی تفت می دهیم تا طعم خامی رب گوجه فرنگی به دست آید.

گام هشتم

پس از تفت دادن رب گوجه فرنگی، بادمجان را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا با بقیه مواد یکدست شود. سپس نمک و فلفل میرزا قاسمی را اندازه می کنیم. برای زیبایی بیشتر می توانید تخم مرغ را از وسط به شکل گرد در آورید و سپس روی میرزاقاسمی قرار دهید.

مرحله نهم

البته جیرانی ها تخم مرغ را از وسط نصف کرده و با مواد دیگر مخلوط می کنند تا همه مواد در میرزاقاسمی یکدست شود. استفاده از لیموی تازه طعم بیشتری به غذا می بخشد. وقتی میرزا قاسمی آماده شد آن را با سبزیجات و نان تازه سرو کنید.

نکات آشپزی از میرزا قاسمی

بادمجان سرخ شده دودی است

اگر می‌خواهید بادمجان‌هایتان طعم دودی داشته باشد، حتماً آن‌ها را روی ذغال یا اجاق گاز کباب کنید، زیرا با تفت دادن آن‌ها در فر از بوی دود جلوگیری می‌کنید. البته کسانی که دوست دارند بادمجان برشته کنند اما طعم دودی بادمجان را دوست ندارند می توانند از فر برای تفت دادن بادمجان استفاده کنند.

برای اینکه میرزا قاسمی شما شبیه میرزا قاسمی رستوران ها شود باید به نکاتی توجه کنید. رستوران ها اغلب برای میرزا قاسمی سیر زیادی مصرف می کنند. نکته دیگر اینکه از بادمجان منجمد استفاده نمی کنند. و نکته آخر سرخ کردن بادمجان ها روی ذغال طعم بهتری به میرزا قاسمی می دهد.

میرزا قاسمی با کشک

شاید برایتان جالب باشد که بدانید برخی میرزا قاسمی را با شیر درست می کنند. برای این منظور گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی را از دستور خارج کرده و در صورت لزوم شیر را اضافه کنید. با استفاده از این روش طعم میرزا قاسمی شما بسیار شبیه کشک بادمجان خواهد بود.

بادمجان مناسب

برای میرزا قاسمی از بادمجان های متوسط ​​ترجیحا بدون تخم استفاده کنید. بادمجان های تخم مرغی احتمالا تلخ هستند و باید قبل از پختن در آب نمک خیس شوند تا تلخی آنها از بین برود.

دکمه بازگشت به بالا