فعالان کسب و کار

برای مهاجرت به قبرس شمالی چه مدرک زبانی مورد نیاز است؟

برای مهاجرت به قبرس شمالی چه مدرک زبانی مورد نیاز است؟

کشور قبرس در واقع کشوری جزیره‌ای است و جزیره قبرس یکی از بزرگترین جزایر دریای مدیترانه است که در جنوب کشور ترکیه قرار دارد. کشور قبرس شمالی در بخش شمال شرقی جزیره‌ی قبرس واقع شده است که بخش شمالی آن از سال 1974 از بخش جنوبی جدا شده و بدین ترتیب 37 درصد از خاک جزیره به تسخیر و حاکمیت ترک نشین‌های این جزیره درآمده و از سال 1983 به عنوان کشور قبرس شمالی اعلام استقلال نموده است. با اینکه دو کشور قبرس شمالی و جنوبی در یک جزیره و در واقع متصل بهم هستند اما قومیت و نژاد، قوانین، فرهنگ و حتی زبان آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. به طور خلاصه مردم قبرس شمالی عمدتا مسلمان و ترکیه‌ای و مردم قبرس جنوبی عمدتا مسیحی و یونانی هستند.

مهاجرت به قبرس ملک پور: قبرس شمالی با جمعیت حدود 320 هزار نفر، در مجموع به 6 ناحیه کشوری تقسیم بندی می‌گردد و 5 شهر مهم قبرس شمالی عبارتند از: نیکوزیا (پایتخت آن که نام دیگر آن لفکوشا است)، فاماگوستا، گیرنه، لفکا و مورفور است. این جزیره بسیار مورد علاقه مردم دنیا و از جمله کشورهای آسیایی و اروپایی اطراف به ویژه از نظر گردشگری و توریستی و همچنین تحصیل و سرمایه‌گذاری می‌باشد و جای تعجب ندارد که مشاغل پیرامون مهمانداری و توریسم در این کشور (و مسلما ارائه رشته‌های درسی پیرامون آن‌ها در دانشگاه‌های آن) در کنار صدها رشته آموزشی دیگر و رشته‌های پر درآمد با آینده‌ی درخشان در این کشور، بسیار رواج دارد.

همانطور که اندک اشاره‌ای شد، قبرس شمالی امروزه یکی از کشورهای پر طرفدار دنیا برای تحصیل می‌باشد؛ به ویژه از کشورهای آسیایی و حتی اروپایی و عمدتا اروپای شرقی. عمده دلایل محبوبیت تحصیل در قبرس شمالی عبارتند از: اعتبار بالا و ویژه دانشگاه‌های این کشور به ویژه 5 دانشگاه برتر آن از جمله دانشگاه EMU در سطح جهانی، انعطاف شرایط تحصیل در آن و نرخ قبولی خوب برای دانشجویان بین‌المللی، هزینه‌های مناسب و پایین برای تحصیل و زندگی در این کشور، تنوع دوره‌های درسی، بورسیه‌های بسیار زیاد و در دسترس برای مقاطع و رشته‌های تحصیلی مختلف، شرایط راحت زندگی در قبرس، جاذبه‌ها، تفریحات و زیبایی‌های توریستی آن، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و… بیشتر مورد توجه متقاضیان به ویژه دانشجویان بین‌المللی قرار دارد. دو شهر نیکوزیا (لفکوشا) و فاماگوستا دو شهر برتر این کشور از همه نظر و معیارها از جمله از نظر تحصیلی و دانشجویی می‌باشند.

البته قبرس شمالی سالیان سال است که پس از جدایی به عنوان کشوری مستقل، بسیار در زمینه‌های مختلف دیگر از جمله ساخت و سازهای عمرانی و شهری و به دنباله‌ی آن مسلما پیشرفت در امور وسیعی از جمله تکنولوژی و کامپیوتر، اقتصاد، تجارت، آموزش و پرورش، خدمات دولتی و روابط بازرگانی و اقتصادی با دیگر کشورها پیشرفت زیادی کرده است و بنابراین به قبرس شمالی صرفا نمی‌توان به عنوان یک مقصد تحصیلی یا توریستی نگاه کرده و بلکه این کشور بستر بسیار مناسبی برای تحصیل، اشتغال، سرمایه‌گذاری و در کل زندگی را از سرتاسر جهان و به ویژه کشورهای آسیایی و نزدیک به آن، فراهم ساخته است. همچنین قبرس شمالی امروزه با توجه به رشد چشمگیر اقتصاد و همچنین بازار املاک مسکونی، اماکن تفریحی، تجاری و در کل پروژه‌ها و ساخت و سازهای وسیع عمرانی در آن، به یکی از قطب‌های سرمایه‌گذاری در جهان به ویژه در کشورهای اطراف آسیا و اروپا تبدیل شده است. همچنین توریست‌های زیادی در تابستان از کشورهایی همچون انگلستان، فرانسه، اسپانیا، یونان و… به سواحل این کشور سفر می‌کنند.

فرودگاه بین‌المللی کشور قبرس شمالی، ارجان نام دارد و با علامت اختصاری ECN نمایش داده می‌شود. تمامی پروازهایی که به قبرس شمالی در رفت و آمد هستند حتما باید یک توقف در ترکیه داشته باشند.  برای مثال پرواز ترکیش ایرلاینز از تهران به ارجان یک توقف در استانبول خواهد داشت و پرواز سان اکسپرس تهران به ارجان نیز یک توقف در ازمیر خواهد داشت. مدت زمان پرواز تهران به ارجان با احتساب توقف و تغییر پروازها، تقریبا 6 تا 7 ساعت است. زبان اصلی مردم قبرس شمالی ترکی استانبولی است. اما بسیاری از مردم این کشور به زبان یونانی نیز مسلط هستند. زبان انگلیسی از محبوبیت کمتری نسبت به زبان یونانی دارد اما در بسیاری مناطق و اقشار و به خصوص در محیط‌های فرهنگی و دانشجویی، در مناطق گردشگری و فرهنگی و همچنین محیط‌های تحصیلی پرکاربرد است و اکثر مردم عادی این کشور به ویژه در شهر گیرنه با زبان انگلیسی آشنا هستند.

کار در قبرس شمالی |معایب زندگی در قبرس

 کشور قبرس شمالی یکی از اولین کشورهایی بود که مرزهای خود را در دوران کرونا به روی دانشجویان بین‌المللی گشود و از سال 2021 کلیه دانشگاه‌های قبرس به طور تمام و کمال فعالیت خود را آغاز کرده بودند. همچنین دولت قبرس شمالی به تمامی دانشجویان ثبت نامی در آن زمان که در حین تحصیل بوده‌اند، مبلغی قابل توجه را به عنوان کمک هزینه برای خریدهای ضروری آن‌ها اعطا کرده بود. البته در آن زمان تمامی افراد از جمله دانشجویان برای ورود به این کشور باید در فرودگاه تست PCR کرونا را به صورت رایگان انجام می‌دادند. کشور ایران نیز از جمله کشورهایی است که شهروندان آن پیش از ورود به قبرس شمالی باید گواهی واکسینه بودن خود را نشان داده و یا تست کرونا را انجام دهند (مطابق با همان قوانین ترکیه) و تنها در این صورت اجازه ورود به قبرس را خواهند داشت. بدین ترتیب که افراد باید حداقل 2 دوز از یکی از واکسن‌های فایزر/بیونتک، سینوفارم، آسترازنکا، سینوواک، اسپاتنیک، مدرنا و یا 1 دوز از واکسن جانسون اند جانسون را تزریق کرده و از تزریق دوز دوم واکسن آن‌ها حداقل 14 روز گذشته باشد که یعنی فرد به اصطلاح کاملا واکسینه باشد. همچنین حتی در صورت کاملا واکسینه بودن فرد در صورت وجود حتی اندک علایمی از کرونا، از شخص تست PCR گرفته می‌گردد که در این حالت شخص می‌بایست با مامورین فرودگاه و پزشکان همکاری لازم را به عمل آورد. شما با داشتن پذیرش تحصیلی از دانشگاهی در قبرس و همچنین گواهی واکسینه بودن به صورت کامل، می‌توانید در این کشور تحصیل کرده و از / به ایران در حین تحصیل و به ویژه در تعطیلات تردد داشته باشید که تردد راحت بین ایران و قبرس و همچنین بین قبرس و ترکیه از دیگر ویژگی‌های برتر تحصیل در قبرس می‌باشد. در حال حاضر که شیوع ویروس کرونا در اکثر کشورهای جهان از جمله قبرس شمالی و ترکیه که جزء کشورهای پیشتاز در زمینه سرعت و تعداد افراد واکسینه بودند فروکش کرده، دانشگاه‌های معتبر این کشور به ویژه دانشگاه مدیترانه شرقی در حال جذب دانشجو و اعطای پذیرش به دانشجویان جدید هستند و به غیر از معقوله مهاجرت تحصیلی، کلیه انواع سفرها و پروازهای به مقصد قبرس شمالی به روال سابق برقرار شده است.

شایان ذکر است که به دلیل افت تعداد دانشجویان در این کشور و از طرفی نیاز به جذب سرمایه‌های بین‌المللی و همچنین سرمایه‌های علمی و در دراز مدت سرمایه‌های در قالب نیروی کار، در این کشور نوپا و در حدود نیم قرن، در حال حاضر اخذ پذیرش دانشجو در قبرس شمالی از نظر تعداد نفرات و سهولت برای ایرانیان و در کل متقاضیان بین‌المللی، وارد موج افزایشی جدیدی شده و بنابراین اخذ پذیرش از دانشگاه معتبری در این کشور با داشتن یکسری صلاحیت‌های علمی و شرایط نه چندان پیچیده، به سادگی قابل انجام خواهد بود.

 قبرس شمالی مزایای زیادی را برای ادامه تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی بخصوص دانشجویان ایرانی دارد. از کیفیت و رفاه بالای زندگی، آب و هوای معتدل و ایده آل، فرصت تفریح و بازدید از نقاط گردشگری قبرس و زندگی شاد، نظام آموزشی سطح بالا، نزدیک بودن به ایران، عدم نیاز به ویزا برای ایرانیان، رواج 2 زبان ترکی و انگلیسی در کشور و امکان تحصیل در هر یک از 2 زبان یاد شده و… برخی از دلایل مهم علاقمندی دانشجویان ایرانی به ادامه تحصیل در قبرس شمالی است. از دیگر دلایل قابل توجه در این راستا باید گفت:

 برای ادامه تحصیل در قبرس نیازی به جمع آوری مدارک زیادی نیستید! مدارک لازم جهت اخذ پذیرش تحصیلی در مقاطع مختلف در دانشگاه‌های قبرس تنها آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات آن می‌باشد. مثلا اگر می‌خواهید برای مقطع کارشناسی اقدام کنید باید مدرک دیپلم به همراه ریزنمرات سال آخر دبیرستان را داشته باشید. داشتن مدارک فنی و حرفه ای و داشتن سابقه کار مربوط به رشته تحصیلی منتخب شما در دانشگاه می‌تواند در روند پذیرش شما و به ویژه بورسیه تحصیلی تاثیر بسیار بالایی داشته باشد اما موارد ذکر شده جز ضروریات نیستند. سایر مدارکی که برای اخذ پذیرش دانشگاه‌های قبرس نیازمندید مدارک هویتی و پاسپورت معتبر می‌باشد. نکته بسیار مهم دانشگاه‌های قبرس آن است که برای تحصیل در دانشگاه‌های قبرس الزامی به داشتن مدرک زبان انگلیسی ندارید و در حین تحصیل در این کشور می‌توانید مهارت زبان خود را به میزان کافی برسانید. در ادامه لیست کامل مدارک مورد نیاز برای تحصیل در قبرس را خواهیم دید:

در کل از جمله مزایای اصلی انتخاب قبرس شمالی به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی این است که شما در کمترین زمان و با کمترین مدارک مورد نیاز می‌توانید به این کشور مهاجرت کنید و مشغول به تحصیل در این کشور شوید. تحصیل در قبرس برای دانشجویان ایرانی بسیار آسان و مناسب است و به صورت روز افزون این محبوبیت در حال افزایش است.

دکمه بازگشت به بالا