فعالان کسب و کار

رژیم غذایی درمانی برای کبد چرب راهکارهای کاهش وزن و رژیم لاغری

لیست غذایی مفید برای درمان کبد چرب

برای کبد چرب چی بخوریم؟

متخصصان، مصرف این مواد غذایی را برای جلوگیری از ابتلا به کبد چرب توصیه می کنند:

✅ شیر بادام یا شیر گاو کم چرب

درمان کبد چرب بزرگسالان و کودکان مبتلا به بیماری کبد چرب باید به مصرف کلسیم توجه کنند. مصرف کافی کلسیم و ویتامین D  می تواند به جلوگیری از پیشرفت بیماری کمک کند. علاوه بر این، بیماران مبتلا به بیماری کبدی پیشرفته به دلیل عوارض متعدد تغذیه ای دچار مشکل هستند و می توانند به پوکی استخوان مبتلا شوند. مبتلایان به کبد چرب روزانه حداکثر سه لیوان از هر یک از این نوع شیرها را بنوشند.

✅ قهوه

رژیم لاغری،تحقیقات پزشکی در حوزه تغذیه و تناسب اندام نشان داده، قهوه ی بدون خامه و شکر، یکی از موثرترین روش ها برای بهبود کبد چرب است. به نظر می رسد که قهوه ممکن است نفوذپذیری روده را کاهش داده و لذا جذب چربی را برای بدن کندتر می کند. البته صحت این مسئله هنوز در مرحله تحقیقات بالینی قرار دارد اما با این وجود، شواهد فزاینده ای نشان می دهد که قهوه اثرات مفیدی در کمک به کاهش بیماری کبد چرب دارد. بسته به نوع شدت بیماری و وضعیت بیمار، مصرف 7 تا 9 فنجان قهوه در هفته توصیه می شود.

✅ غذاهای غنی از ویتامین E

شامل فلفل دلمه ای قرمز، اسفناج ، بادام زمینی و مغزها و … می باشد که سرشار از ویتامین E بوده و برای افراد مبتلا به کبد چرب توصیه می شود.

✅ آب

کارشناسان توصیه می کنند مصرف آب را به هر نوشیدنی شیرین و پرکالری پایبند باشید. به طور مثال یک فرد نرمال و بدون سابقه بیماری و بدون داشتن ممنوعیت در مصرف مایعات با وزن 50 کیلو،  می بایست روزانه حداقل 3لیتر آب بنوشدتا از کمبود آب بدن و اثرات منفی آن بر روی کبد جلوگیری کند.

✅ روغن زیتون

روغن های خاص مانند روغن زیتون و روغن آووکادو می توانند چربی های سالم بدن را تأمین کنند. این روغن ها به احساس سیری کمک می کنند و سطح آنزیم های کبدی را کاهش می دهند. انواع دیگر روغن که سرشار از چربی های اشباع نشده است، شامل روغن کنجد ، بادام زمینی، آفتابگردان و کلزا می باشد.

خطرات بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب به دلیل تجمع سلول‌های چربی در کبد ایجاد می‌شود و به‌صورت عادی در افراد سالم نیز وجود دارد؛ اما با افزایش آن سلامتی افراد را به خطر می‌اندازد. کبد یکی از اعضای مهم بدن است که نه‌تنها در تولید بسیاری از متابولیت‌ها نقش دارد، بلکه به پاکسازی سموم از خون و بدن نیز کمک می‌نماید، در نتیجه چنانچه کبد چرب به وضعیت خطرناکی برسد ممکن است به نارسایی و التهاب کبد منجر شده و فرد مجبور شود از پیوند کبد و دیالیز استفاده کند.

کبد چرب شامل دو نوع کبد چرب الکلی و کبد چرب غیرالکلی هستند که نام آن‌ها به دلیل منبع ایجاد بیماری به این صورت گذاشته شده است. کبد چرب را در ۴ گرید تقسیم‌بندی می‌کنند که در گرید ۳ آن فیبروز کبدی رخ می‌دهد و گرید ۴ سیروز کبدی است که در این مرحله کبد وضعیت عملکردی نرمالی نداشته و تولید هورمون و پردازش مواد مغذی و سم زدایی از بدن به‌صورت طبیعی انجام نمی‌شود و به همین دلیل بیماران نیازمند دریافت پیوند هستند.

از  در گرید ۳ می‌توان به ضعف، از دست دادن اشتها،، خارش پوست، احساس گیجی، تورم پاها، زرد شدن چشم‌ها و پوست بدن، درد و تورم شکم، بزرگ شدن پستان‌ها در مردان و… اشاره نمود.

 چه کسانی به بیماری کبد چرب مبتلا می شوند؟

 ییماری کبد چرب چگونه تشخیص داده می شود؟

از آنجایی که بیماری کبد چرب اغلب هیچ علامتی ندارد، پزشک اولین کسی باشد که آن را تشخیص می‌دهد. سطوح بالاتر آنزیم‌های کبدی که در آزمایش خون برای سایر بیماری‌ها ظاهر می‌شوند، ممکن است علامت قرمز را افزایش دهند. افزایش آنزیم های کبدی نشانه آسیب کبد شماست. برای تشخیص،باید به سونوگرافی یا توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن) برای گرفتن تصویری از کبد.بیوپسی کبد (نمونه بافت) برای تعیین میزان پیشرفت بیماری کبد.یک سونوگرافی تخصصی که گاهی به جای بیوپسی کبد برای تعیین میزان چربی و بافت اسکار در کبد استفاده می شود،انجام دهید

رژیم کبد چرب

بیماری کبد چرب، همانطور که از اسمش پیداست، بیماری حاصل از تجمع چربی در کبد است. ابتلا به کبد چرب در دو نوع عمده شایع است:  ناشی از الکل (ناشی از مصرف بیش از حد الکل) و غیر الکلی.

کبد چرب، شایع­ترین بیماری کبدی در کودکان است. نوع شدیدتر آن استئو هپاتیت کبد چرب غیرالکلی  (NASH) نامیده می شود که ممکن است به شرایط جدی تر مانند سیروز و سرطان کبد تبدیل شود. صرف نظر از اینکه به چه نوعی از کبد چرب مبتلا هستید، بهترین روش درمانی، تغییر در سبک زندگی از جمله کاهش وزن، پرهیز از الکل و رژیم غذایی کاهنده ی چربی کبد است .

برای آشنایی با زنیان  و فواید آن میتوانید به مقاله نوشته شده غفاری باعنوان مراجعه نمایید.

✅ دانه های کتان و چیا

اینها منابع گیاهی اسیدهای امگا 3 هستند. این اسیدها برای کبد چرب غیرالکلی و الکلی توصیه می شود زیرا باعث کاهش محتوای چربی در کبد می شود.

✅ سیر

افزایش مصرف سیر طی یک دوره 15 هفته ای منجر به کاهش توده چربی بدن و همچنین کاهش چربی در کبد و جلوگیری از پیشرفت بیماری می شود.

✅ سویا

محصولات سویا مانند شیر سویا یا توفو ممکن است کبد چرب را بهبود بخشد.

 برای درمان کبد چرب چی نخوریم؟

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کرد معمولاً آنهایی هستند که می توانند سطح قند خون را افزایش داده یا منجر به افزایش وزن شوند ، مانند:

❌ آب میوه ، نوشابه و نوشیدنی های شیرین

باید از این مواد اجتناب شود زیرا قندها و کربوهیدرات ها، دشمن کبد هستند.

❌ نوشیدنی های رژیمی که کالری کمی دارند

جایگزین های قند(قندهای رژیمی) نیز می توانند باعث آسیب بیشتر به کبد شوند.

❌ کره و کره آب شده

حاوی چربی اشباع شده زیادی هستند  که منجر به افزایش سطح تری گلیسیرید خون می شود.

❌ کیک های پخته شده شیرین، بستنی و دسرها

با مصرف کربوهیدرات های شیرین، امکان موفقیت در کنترل بیماری کبد چرب را به شدت کاهش می دهید.

❌ بیکن، سوسیس، گوشت های پخته شده و گوشت های چرب

این غذاها سرشار از چربی های اشباع هستند و بنابراین توسط متخصصان توصیه نمی شود.

❌ الکل

اگر در نتیجه نوشیدن زیاد الکل، مبتلا به کبد چرب هستید، باید نوشیدن الکل را قطع نمایید زیرا به راحتی منجر به آسیب بیشتر کبد می شود.

❌ غذاهای شور

برخی تحقیقات نشان داده اند که NAFLD با مصرف نمک بدتر می شود، به دو دلیل که  این غذاها معمولاً همراه با غذاهای با چربی بالاتر و کالری بالاتر هستند، مانند برخی دیگر در این لیست و همچنین می تواند منجر به بی نظمی در سیستم رنین-آنژیوتانسین شود، خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش می دهد.

❌ غذاهای سرخ شده

غذاهای سرخ شده نیز غالباً کالری زیادی دارند و توسط متخصصان توصیه نمی شوند.

 نحوه پاکسازی کبد چرب با رژیم غذایی

؟ ، ایجاد تغییرات استراتژیک و پایدار در رژیم غذایی است. مهم­ترین بخش این تغییرات، پایبند ماندن به ریتم رژیم غذایی تغییر یافته است. به طور کلی، بهترین شامل مواد مغذی زیر است:

همواره در توصیه می شود که کالری دریافتی روزانه را کاهش داده و عادات غذایی خود را منطبق با رژیم مدیترانه ای پیش ببرید.

بدین صورت که نیمی از هر بشقاب غذایی که می خورید باید میوه و سبزیجات، یک چهارم آن پروتئین و یک چهارم دیگر آن نشاسته باشد. این دو قانون اصلی را در جهت بهبود و به خاطر بسپارید:

 راه درمان کبد چرب

هیچ دارویی به طور خاص برای بیماری کبد چرب وجود ندارد. درعوض، پزشکان بر کمک به شما در کنترل عواملی که به این بیماری کمک می کنند تمرکز می کنند. آنها همچنین توصیه می کنند که تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنید که می تواند به طور قابل توجهی سلامت شما را بهبود بخشد. درمان شامل:

 برنامه غذایی برای کبد چرب

چنانچه چربی یا همان تری گلیسرید در کبد تجمع پیدا کرده و از آن خارج نشود، فرد به بیماری کبد چرب دچار می‌شود. درصورت بروز بیماری کبد چرب، چنانچه رژیم غذایی فرد تغییر نکند، این بیماری پیشرفت کرده و ممکن است سبب ایجاد سیروز کبدی بدخیم شود. به همین دلیل است که افراد باید در مراحل اولیه این بیماری یک برنامه غذایی برای کبد چرب خود داشته باشند تا از پیشرفت آن جلوگیری کند و بنابراین دانستن نکات آشپزی رژیمی برای کبد چرب ضروری‌ست.

علائم بیماری کبد چرب، ممکن است در پوست یا به‌صورت اضافه وزن و چربی دور شکم ویا در عملکرد قلب و عروق و سایر اعضای بدن، نمود پیدا کند. در ادامه چند مورد مهم از لیست غذایی رژیم کبد چرب آورده‌ایم که به شما کمک می‌کند چنانچه در آغاز ابتلا به کبد چرب هستید، از پیشرفت آن جلوگیری کرده و مانع از بروز علائم آن شوید.

پیشنهاد میشود برای دیدن راه های لاغری به مقاله نوشته شده ما با عنوان رادنبال نمایید.

صبحانه رژیمی برای کبد چرب

همانطور که می‌دانید صبحانه یکی از وعده‌های مهم در روز است. یکی از نکات اساسی در ارتباط با بیماری کبد چرب، این است که نباید هیچ یک از وعده های غذایی حذف شوند؛ اما می‌توان وعده‌های غذایی را سبک انتخاب کرد و از غذاهای بی خطر برای کبد چرب استفاده نمود. برای تهیه صبحانه رژیمی برای کبد چرب باید نکاتی را رعایت کنید. اولین نکته مربوط به مصرف سبزیجات، به خصوص سبزیجات چلیپا در وعده صبحانه است، که می‌تواند به پاکسازی سموم از بدن کمک کند. در کنار سبزیجات چلیپا، همچون کلم بروکلی، گل‌کلم و…، از مرکبات استفاده کنید.

مصرف ویتامین سی و همچنین نوشیدن آب مرکبات در صبح، می‌تواند به پاکسازی کبد کمک کند. یکی از نکات آشپزی رژیمی برای کبد چرب، چکاندن آب لیموترش در آب و نوشیدن آن در طی روز است.چنانچه طرفدار نوشیدن چای در صبحانه هستید، بهتر است چای سیاه را با چای سبز جایگزین کنید. مصرف چای سبز نه تنها در لاغری به شما کمک می‌کند، بلکه یکی از بهترین گزینه‌ها برای صرف یک صبحانه کبد چرب است و به پاکسازی آن کمک می‌کند.

برای کاهش وزن، می‌توانید در وعده صبحانه خود قهوه را جای بدهید؛ اما مصرف زیاد قهوه می‌تواند با گرم کردن کبد، سبب ایجاد کبد چرب شود؛ پس بهتر است مصرف آن محدود باشد. همچنین انواع توت، انگور و کشمش را در برنامه غذایی برای کبد چرب جای دهید تا به بهبود آن کمک کند.

اگر درباره رژیم غارنشینی اطلاعاتی ندارید و میخواهید با این رژیم آشنا شوید به مقاله نوشته شده ما با عنوان  مراجعه نمایید.

برای کبد چرب چی بخوریم چی نخوریم |برنافیت دکتر کرمانی - رژیم غذایی و برنامه غذایی لاغری

 ناهار برای کبد چرب

کسانی که کبد چرب دارند، نه‌تنها باید در آشپزی خود، رژیم غذایی و رژیم پاکسازی کبد چرب را رعایت کنند بلکه باید رفتار و سبک زندگی خود را نیز تغییر دهند. برای مثال، نوشیدن آب همراه با غذا، می‌تواند به کبد و معده آسیب جدی بزند. به همین دلیل از نظر طب سنتی و طب مدرن، باید از نیم ساعت قبل از صرف وعده غذایی تا یک ساعت پس از آن، از نوشیدن آب پرهیز کنید. همچنین در کنار رعایت نکات آشپزی رژیمی برای کبد چرب، به خاطر داشته باشید، مصرف آب و نوشیدنی سرد ممنوع است و بهتر است آن‌ها را به‌صورت ولرم میل کنید.

همچنین برای جلوگیری از پیشرفت کبد چرب باید از روغن های سالم و به خصوص روغن زیتون، در پخت غذاها استفاده کنید. به‌علاوه، وعده‌های غذایی سبک‌تر و جلوگیری از چاقی، یکی از راه‌های است.یکی از غذاهای مناسب برای وعده ناهار، تهیه سوپ برای کبد چرب است برای مثال، یکی از بهترین انواع سوپ برای کبد چرب، سوپ سبزیجات کرفس و اسفناج است. برای تهیه سوپ، به ۴۵ گرم اسفناج، یک شاخه کرفس، ۵ حبه سیر، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک لیوان آب نیاز دارید.

آب را بجوشانید و اسفناج را پس از شستن و بریدن ساقه‌ها به همراه کرفس و سیر خرد شده، به آب درحال جوش اضافه کنید و زمان بدهید تا کاملا بپزد. پس از ترکیب این مخلوط و اضافه کردن روغن زیتون، آن را با ادویه مناسب مزه‌دار کرده و میل نمایید. در پخت ناهار برای کبد چرب بهتر است از سیر، زنجبیل و زردچوبه به مقدار بیشتری استفاده کنید؛ زیرا از التهاب کبد و پیشرفت کبد چرب جلوگیری می‌کند.

یک میان وعده رژیمی و سالم میزان کالری کمی دارد. در غفاری دایت با  میان وعده رژیمی بدنسازی برای کاهش وزن و عضله سازی آشنا شوید تا یک عصرانه رژیمی میل کنید

فاطمه کیمیا

در ابتدا با نوشتن مجموعه 3 نمایشنامه برای کودکان با نام غول سیاه کوچولو کار محتوا را شروع کردم و آن را به چاپ رساندم.سپس دوره های محتوا ، سئوی محتوایی را آموزش دیدم. الان در حدود یکسال است که در به اندام دکتر کرمانی مشغول به کار نوشتن و ترجمه‌ی مقالات هستم.
دکمه بازگشت به بالا