اقتصادی

آینده کتاب در عصر دیجیتال

برخی ممکن است از کتاب‌های الکترونیکی خوششان نیاید. امروزه کتاب‌های الکترونیکی به قدری رایج شده اند که نسل امروز چه در خانه و چه مدرسه مدام در حال استفاده از آنها هستند. حال برخی ممکن است از کتاب‌های الکترونیکی خوششان نیاید.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کتاب الکترونیکی کتابی است که به صورت دیجیتالی تولید می‌شود، این نوع کتاب‌ها معمولاً از متن و گاهی اوقات تصاویر تشکیل شده اند و روی صفحه نمایش تخت رایانه‌ها یا سایر دستگاه‌های الکترونیکی مانند تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها قابل خواندن هستند.

اگرچه اکثراً کتاب‌های الکترونیکی به عنوان مکمل نسخه‌های چاپی تولید و منتشر می‌شوند، اما گاهی هم کتاب‌های الکترونیکی بدون معادل چاپی تولید می‌شوند.

چرا کتاب‌های الکترونیکی می‌خریم؟
• اغلب قیمت‌شان کمتر از معادل‌های فیزیکی آن هاست.
• تهیه کتاب‌های الکترونیکی راحتتر است، می‌توان آن‌ها را در خانه یا هنگام قدم زدن خرید
• قابلیت حملشان بهتر است
• مجموعه‌ای بزرگتر از عناوین را شامل می‌شوند
• دسترسی به آن‌ها بیشتر است – دانش آموزان می‌توانند از مدرسه / دانشگاه و در خانه از طریق وسایل الکترونیکی شان کتاب‌های الکترونیکی را مطالعه کنند.
• صرفه جویی در فضای قفسه – صد‌ها کتاب در اختیار شما خواهد بود.
• کلمات کلیدی را می‌توان به صورت الکترونیکی جستجو کرد – برای تحقیق عالی هستند.

هجرت از صفحه به پیکسل
با تغییر روزافزون رایج در شکل و فرم رسانه‌ها در دهه گذشته، شاهد مهاجرت افراد از صفحات کاغذی به صفحه نمایش بوده ایم و این می‌تواند نگاه افراد را تغییر دهد. واکنش شما به رویکرد رسانه‌ای جدید به کتاب چیست؟

آیا از راحتی داشتن صد‌ها کتاب در دست، هر کجا که می‌روید، هیجان زده هستید؟ یا، آیا احساس می‌کنید وقتی حروف به جای جوهر، توسط پیکسل‌ها تولید می‌شوند، این وسط یک چیز جادویی از بین می‌رود؟
احساس ما ممکن است به نسلی که به آن تعلق داریم و همچنین عادات خواندن و تمایل ما به نگه داشتن فیزیکی یک شی ربط داشته باشد.
بسیاری از ما به مزایا و معایبی که ظهور نشریات دیجیتال برای ما به ارمغان آورده است فکر می‌کنیم. برای نسل‌های جوان تر، کتاب‌های الکترونیکی ممکن است جهان‌های جدیدی را به روی آن‌ها بگشایند که قبلاً به دلیل وزن یک کتاب فیزیکی غیرقابل نفوذ تلقی می‌شدند. کتاب‌های الکترونیکی با توانایی افزایش اندازه فونت، برای کسانی که مشکل بینایی دارند، یا اختلالات خواندن مانند نارساخوانی دارند، خواندن را در مقایسه با زمان گذشته بسیار در دسترس‌تر و در نتیجه لذت‌بخش‌تر می‌کنند.
همچنین کتاب‌های الکترونیکی به دلیل قابلیت حمل و نقل، فرصت‌های بیشتری را برای مطالعه در اختیار افراد قرار می‌دهند – هنگام رفت و آمد به محل کار و مدرسه با قطار و اتوبوس، لحظات در دسترس تری برای خواندن در طول روز فراهم می‌شود.

آیا کتاب الکترونیک نحوه مطالعه ما را تغییر می‌دهد؟
اگرچه هنگام استفاده از یک تبلت برای خواندن – در دست گرفتن آن، ورق زدن با انگشتانمان – شبیه به یک کتاب واقعی است، اما بسیاری معتقدند که حس خواندن کتاب با کتاب‌های کاغذی به هیچ وجه در خواندن کتاب‌های الگترونیکی بازتولید نمی‌شود.
با افزودن صفحه نمایش، تاچ پد و/یا صفحه کلید بر روی کتابخوان‌های الکترونیکی، می‌توان ادعا کرد که فاصله بین خواننده و متن به یک معنا افزایش یافته و بار تجربه خواندن را سبک‌تر شده است.
هنگامی که یک صفحه دیجیتال را خواندیم، انگشت خود را رویش می‌کشیم و آن صفحه از بین می‌رود؛ و حالا فقط یک صفحه سفید وجود دارد. اگرچه همیشه به دوستانمان می‌گوییم که چند صفحه مطالعه کرده ایم یا چند صفحه دیگر باقی مانده تا کتابی که در دست داریم تمام شود، اما تجربه خواندن دیجیتالی این حس را از ما می‌گیرد.
سرعت یا کیفیت؟
امروز همه ما می‌توانیم به راحتی در قالب‌های الکترونیکی کتاب منتشر کنیم؛ و با این آزادی طبیعتاً موج بیشتری از متون تولید می‌شود و این استدلال منطقی نیز از سوی برخی افراد مطرح خواهد شد که این حجم تولید بالطبع منجر به کاهش کیفیت کتاب‌ها و متون تولیدی خواهد شد.
وقتی کسی کتابی دارد که به طور رسمی منتشر شده است، این را می‌دانیم که تلاش زیادی توسط افراد متعدد انجام شده است تا اطمینان حاصل شود که زبان و صفحه آرایی دقیقاً همانگونه است که باید باشد. چاپی بودن یک کتاب گواه با کیفیت بودن آن است و به ما می‌گوید ما آنقدر مطمئنیم که آن را با جوهر چاپ کرده ایم.
اما به هر حال یک داستان خلق شده و به اشتراک گذاشته شده در اینترنت را می‌توان به راحتی برش داد و منتقل کرد، پیست و دانلود کرد، یا به سادگی حذف کرد که این خود باعث می‌شود این نوع کتاب‌ها آن طور که باید جدی گرفته نشوند.

دکمه بازگشت به بالا