اقتصادی

استان ایلام نیازمند دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی است/ دانشگاه و آموزش در فرهنگ مردم و آینده جوانان مؤثر است

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، مراسم تجلیل از میرزایی حیدری رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام و معارفه بهروز نصیری رئیس جدید دانشگاه صبح امروز با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور دکتر محمدمهدی طهرجی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از مسئولین استانی.

دکتر طهرجی در این مراسم با اشاره به نقش استان ایلام در دوران دفاع مقدس و گرامیداشت ارتحال امام و شهدای انقلاب اسلامی گفت: در این مراسم جا برای یاد و خاطره شهید داریوش رزنژاد وجود دارد. این سرزمین و توفیق کی بود می خواستم روحیه جهادی و ایثار این شهید بزرگوار را بدانم.

وی با اشاره به وضعیت ایلام نسبت به سایر استانداری های کشور گفت: استان ایلام سرزمینی با مرکز است اما از سرمایه خود بهره چندانی نمی برد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: این دانشگاه بر اساس رسالت خود سند تحول و تعالی پنج سال آینده دانشگاه آزاد اسلامی را تنظیم و تدوین کرده است. در این سند مسئولیت پنج برنامه درسی تحول آفرین بر عهده دانشگاه آزاد اسلامی است. از میان این پنج رویکرد تحول‌آفرین، می‌توان به چرخش حافظه جهت یادگیری عمیق، مبتنی بر سودمندی، دانش و اشتغال‌زایی و چرخش به سمت جامعه فرهنگی و آموزشی اشاره کرد.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه در این سند یک اصل وجود دارد که باید بر اساس منظر دانشگاه آزاد اسلامی طراحی شود، گفت: اطلس جامع اطلاعات مناطق در دانشگاه آزاد اسلامی بیان می کند که الان کجا هستیم و باید به کجا برسیم. به عنوان مثال شهرستان ایلام 626 هزار نفر جمعیت و جمعیت دانش آموزی آن حدود 89 هزار و 200 نفر است. این آمار نشان می دهد که جمعیت دانش آموزی در شهرستان 14 درصد از جمعیت شهرستان را تشکیل می دهد در حالی که میانگین جمعیت دانش آموزی در کشور 17 درصد است. این نشان می دهد که تعداد دانش آموزان ایلام 3 درصد کمتر از میانگین کشوری است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه این دانشگاه در قالب تدوین اطلس جامع اطلاع رسانی استانداری ها به تحلیل و تحلیل تعداد دانش آموزان و جمعیت رشته های مقطع متوسطه پرداخت. نتایج این تحلیل نشان داد که وضعیت ایلام را می‌توان با سایر استان‌ها مقایسه کرد، زیرا در اکثر استان‌های جنوبی تعداد دانش‌آموزان در رشته‌های فنی، حرفه‌ای، کارگری و دانش‌آموزی مشغول به تحصیل هستند، اما در استان ایلام اکثریت دانش‌آموزان به تحصیل پرداختند. به آزمایشات دامنه ها برخلاف رویه عمومی کشور که علاقمندان به اشتغال جوانان هستند، در ایلام 2400 دانش آموز در رشته تجربی و 740 نفر در رشته های فنی و حرفه ای تحصیل می کنند.

دکتر تهرانی با بیان اینکه بررسی اطلس جامع اطلاعات استان یک هشدار و یک هشدار برای استان ایلام است گفت: نیروی کار ماهر آینده در استان رو به کاهش است و در حال حاضر نرخ بیکاری در ایلام بالاتر از میانگین کشوری است. این عدد بیانگر وظیفه خطیر و سنگین مسئولان موثر استان ایلام و دانشگاه هاست.

وی تاکید کرد: مسئولان باید شبانه روز برای مردم این استان تلاش کنند. ما معلم هستیم و باید مسئولیت برخی رفتارهای غیرعادی در جامعه را بپذیریم. دانشگاه و آموزش و پرورش بسیار حساس است و فرهنگ مردم و آینده جوانان را تحت تأثیر قرار می دهد.

دکتر گفت. تهرانی، چالش اصلی دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام نباید به مسائل مالی مربوط شود، بلکه این دانشگاه باید به فکر جوانان و آینده استان باشد، گفت: معلمی کار پیامبران است. این حق معلم بر مدیران است که برای آبروی خود مبارزه کنند، اما مسائل مالی نباید دغدغه و چالش اصلی باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: امام علی (علیه السلام) می فرماید: «خدا رحمت کند کسانی را که بدانند از کجا آمده، کجاست و به کجا خواهد رفت». اگر ندانیم الان عیلام کجاست، نمی دانیم آینده این کشور چه خواهد بود. ما برای یک هدف بزرگ به دانشگاه آزاد اسلامی آمدیم، زیرا معتقدیم دانشگاه در زمینه فرهنگی فعال است. حاکی از آن است که تنها 2.5 درصد از تولید ناخالص داخلی ایلام که نصف سایر مناطق است صرف آموزش و پرورش می شود، بنابراین همه دانشگاه های ایلام باید دست به دست هم بدهند و راهکارهایی برای ارتقای فرهنگ و اشتغال جوانان بیابند.

وی با بیان اینکه استانداری ایلام نیازمند آموزشکده های مهارتی و کارآفرینی است، گفت: وظیفه ما این است که هنرستان ها و هنرستان های مهارتی و کارآفرینی را در این استان ایجاد کنیم و برای شغل آینده آنها تلاش کنیم.

دکتر گفت. تهرانی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام 173 هیات علمی دارد، گفت: این دانشگاه دارای 173 ایده و اندیشه است. این اساتید باید به فکر بهره وری و ترویج محافظه کاری باشند. در اطلس جامع اطلاع رسانی استانداری ایلام نکات زیادی وجود دارد و انتظار می رود تمامی اعضای هیات علمی با مطالعه آن ها و رفع چالش ها و مشکلات پیش روی استانداری چاره اندیشی کنند.

یکی از اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به وضعیت تولید ناخالص داخلی استان ایلام گفت: بیشترین سهم تولید ناخالص داخلی استان ایلام با 42 درصد به بخش خدمات و در مرحله بعد با 41 درصد مربوط به بخش خدمات است. به بخش خدمات سهم کشاورزی استان از 10 درصد به کمتر از 7 درصد و واسطه گری مالی حدود 3 درصد کاهش یافته است، اما دانشگاه های استان همچنان در حال تربیت حسابدار هستند که این موضوع مطابق با قانون نیست. نیازهای استان ایلام

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه استانداری ایلام بزرگترین مرز با کشور عراق و نزدیک ترین راه به عتبه الایات را دارد، اما سهم صنعت هتلداری و رستوران داری از تولید ناخالص داخلی استان 2 درصد است که نیازمند توجه و برنامه ریزی است.

دکتر طهرانچی با قدردانی از زحمات میرزایی حیدری در دوران ریاست بر دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام گفت: تلاش زیادی برای گشایش فرهنگی و مالی دانشگاه آزاد اسلامی در استان ایلام انجام شده است و سازمان مرکزی به ایلام اعزام شد. استان برای بررسی عملکرد و توانمندی های این دانشگاه دوره مدیریت نواحی در دانشگاه آزاد اسلامی چهار سال است و هم اکنون دوره مدیریت میرزایی حیدری و نصیری از مدیران قدیمی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام و فردی از این کشوری که مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی در ایلام را بر عهده گرفت به پایان رسید، برای شما آرزوی موفقیت دارم. در آینده از تخصص و تجربه میرزایی حیدری در حوزه بذر و کشاورزی استفاده خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: مهمترین برنامه رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی در استانداری ایلام اجرای برنامه تحول و تعالی دانشگاه است. مردم ایلام باید در سال های آینده تاثیرات حضور و تحول دکتر نصیر را در دانشگاه آزاد اسلامی استان ببینند و درک کنند.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا قیاسی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان ایلام با اشاره به تمدن کهن منطقه گفت: برای آبادانی این استان تلاش می کنیم. .

میرزایی حیدری رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام نیز در این مراسم گزارشی از فعالیت ها و عملکرد خود در این دانشگاه طی چهار سال گذشته ارائه کرد و گفت: تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام در سال 1397 حدود 4800 نفر بوده است که این تعداد دانشجو در این دانشگاه بوده است. به لطف خدا امسال به 7000 رسید. در حالی که سایر مراکز آموزش عالی استان روند کاهشی در تعداد دانشجویان خود داشته اند.

وی ادامه داد: تعداد دانش آموزان مدارس سما استان ایلام از 730 نفر در سال 1397 به 923 نفر در سال جاری افزایش یافت. در این مدت تعداد هسته ها و مراکز فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام از 3 مرکز به 23 مرکز افزایش یافت.

میرزایی حیدری خاطرنشان کرد: تولید و بسته بندی آب شرب دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایوان، راه اندازی زائرسرای دانشگاه آزاد اسلامی در مهران با ظرفیت تولید سالانه بیش از 142 هزار نفر، آموزشی، پژوهشی و مزرعه تولیدی آزاد اسلامی. دانشگاه دهلران با وسعت 50 هکتار و … یکی از پروژه های اقتصادی و عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی در استان ایلام است.

نصیری رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی متعلق به همه است و ما از همه توان خود برای ارتقای این دانشگاه استفاده خواهیم کرد تا به نقطه مطلوب برسیم.

در پایان این مراسم از زحمات و خدمات دکتر میرزایی حیدری در دوران ریاست بر دانشگاه آزاد اسلامی در استانداری ایلام و بهروز نصیری عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اعطا شد. شهرستان ایلام.

انتهای پیام/ 4127

دکمه بازگشت به بالا