اقتصادیفعالان کسب و کار

راهنمای استفاده از قابلیت حالت شب در اینستاگرام

دارک مود نوعی تنظیم حالت نمایش در سیستم‌عامل‌ها و برخی اپلیکیشن‌های پرکاربرد موبایل است. در این تنظیم به جای آنکه به صورت پیش‌فرض متن تاریک و صفحه نمایش روشن باشد (Light Mode) متن به صورت روشن (سفید یا خاکستری) در پس‌زمینه‌ای تاریک یا سیاه نمایش داده می‌شود.ایده‌ی اصلی ایجاد حالت دارک مود، کاهش نور ساطع شده از صفحه‌ی نمایش است، تا ضمن کاهش کنتراست، حداقل‌ میزان رنگ برای خوانایی را نیز حفظ کند.

گاهی اوقات شواهد علمی‌ای که از مزایای استفاده از حالت تاریک پشتیبانی می‌کنند متناقض به نظر می‌رسند. ایده‌ای اصلی که پشت ایجاد حالت تاریک نهفته است نظرات کارشناسانی‌ست که معتقدند زمان استفاده از گوشی‌های هوشمند، خواندن متن روشن در زمینه‌ی تیره راحت‌تر و سالم‌تر است. در این حالت چشم‌ها دیرتر خسته می‌شوند و آسیب کمتری به چشم وارد می‌شود.

اگر نسخه‌ی IOS و یا آیپد شما 13 و بالاتر است با راهنمای زیر به راحتی می‌توانید حالت شب اینستاگرام آیفون خود را فعال کنید.برای فعال کردن حالت تاریک در برنامه‌ی اینستاگرام، در صورتی که نسخه‌ی اندروید شما 10 و بالاتر است از دستور‌العمل چهارگانه‌ی زیر پیروی کنید.اگر اندورید گوشی شما پایین‌تر از 10 است، نگران نباشید. شما هم می‌توانید به کمک اپلیکیشن‌های ویژه‌ای از حالت دارک مود برنامه‌ی اینستاگرام استفاده کنید.

روش‌های کاهش مصرف باتری در زمان اجرای برنامه‌ی اینستاگرام

اینستاگرام به صورت هوشمندانه و خودکار ویدئوها و عکس‌هایی بارگذاری شده در صفحه‌ی خانه و اکسپلورر را دانلود می‌کند، حتا در صورتی که شما آنها را نبینید و یا از کنارشان عبور کنید. این عمل خودکار اینستاگرام که اصطلاحا به آن اسکرول کردن (scrolling) نامیده می‌شود، تا حداکثر 10% مصرف باتری شما را افزایش می‌دهد.

چه گوشی اندروید و چه گوشی ایفون داشته باشید، برای تغییر تم سفید اینستاگرام به تم مشکی، می‌توانید این روش ساده و کاربردی را اجرا کنید، اگر نشد، در ادامه روش‌های دیگر را امتحان کنید:

  1. اول از همه برنامه اینستاگرام خود را بروزرسانی کنید.
  2. در برنامه اینستاگرام به صفحه پروفایل خود بروید.
  3. در گوشه‌ی بالای سمت راست، روی علامت سه خط ضربه بزنید.
  4. از منوی باز شده، گزینه Setting را انتخاب کنید.
  5. در صفحه جدید، وارد بخش Theme شوید و گزینه Dark را انتخاب کنید.

فعال سازی حالت شب اینستاگرام: فارق از اینکه گوشی شما چه مدلی دارد با بروز رسانی آخرین نسخه اینستاگرام خیلی راحت می‌توان از طریق خود برنامه اینستاگرام، حالت شب اینستاگرام را بر روی گوشی اندروید یا آیفون فعال کرد.

A-guide-to-using-the-night-mode-feature-on-Instagram.jpg

فعالسازی حالت شب اینستاگرام: چگونه حالت شب اینستاگرام را فعال کنیم؟

خب در مورد دارک مود اینستاگرام صحبت کردیم اما چگونه اینستا را مشکی کنیم؟ در نسخه‌های قدیمی‌تر اینستاگرام یا گوشی‌های مدل پایین (اندروید 10 به پایین) دسترسی آسان به تغییر تم امکان نداشت. به همین دلیل اگر شما با چنین مشکلی مواجه هستید، باید از روش‌های دیگری استفاده کنید. فعال کردن حالت تاریک اینستاگرام باعث کاهش مصرف باتری و آسیب کمتر به چشم می‌شود.

چگونه حالت شب تاریک اینستاگرام فارسی را فعال کنیم؟

  1. اینستاگرام را بروزرسانی کنید.
  2. به بخش تنظیمات گوشی Setting بروید و گزینه Display را انتخاب کنید.
  3. گزینه Dark mode را انتخاب کنید و در صفحه جدید، گزینه Turn on now را فعال کنید.
  4. برنامه Dark mode را از گوگل پلی دانلود کنید.
  5. در صفحه اصلی اپلیکیشن دارک مود، گزینه Night Mode را انتخاب کنید. (البته می‌توانید Auto را نیز انتخاب کنید تا در روز روشن و در شب تاریک بصورت خودکار فعال شود.)

1_ تکنیک‌های کوچک را در REELS به مخاطب بگویید

قابلیت ریلز در واقع کم‌تر از یک سال است که به اینستاگرام اضافه شده اما نکته اینجاست که این شبکه اجتماعی در حال حاضر به محتوا‌های این بخش اهمیت زیادی نشان می‌دهد. اگر نمی‌دانید ریل یا ریلز چیست، مقاله «ریلز اینستاگرام» را بخوانید. اما به طور خلاصه این بخش جدیدی است که به اینستاگرام اضافه شده و می‌توانید در آن ویدیوهای کوتاه 30 تا 60 ثانیه‌ای منتشر کنید.

در هر حال اگر بتوانید نکات کوچک و تکنیک‌های ریز اما کاربردی مرتبط به کسب و کارتان را در REELS به مخاطبان عرضه کنید، به شدت مورد توجه قرار می‌گیرید. چرا که اینستاگرام بازدید این ویدیو‌ها را خیلی بالا می‌برد و آن‌ها را به افراد زیادی در اکسپلور نشان می‌دهد. (بین 1 الی 3 برابر بازدید بیشتر!) مثلاً اگر یک پیج آموزش فن بیان دارید می‌توانید در 30 ثانیه به مخاطب تکنیکی در مورد صداسازی را آموزش دهید و آن در REEL منتشر کنید.

2_ میم‌ها

میم‌ها در واقع چیزی هستند که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید. یک تصویر که متن کوتاهی روی آن قرار گرفته و در عین مرتبط بودن به محتوای پیج شما، محتوای طنزی دارد. چند نکته مهم در مورد میم‌ها وجود دارد. اول از همه اینکه نباید آن‌ها را به تعداد زیادی منتشر کنید، مگر اینکه به طور کلی استراتژی محتوای‌تان تعیین کرده که یک پیج با محتوای طنز داشته باشید. در درجه دوم هم اینکه میم‌ها توسط خیلی از مخاطبان به اشتراک گذاشته می‌شوند و اگر بتوانید محتوای جذابی در قالب آن بسازید احتمالاً برای‌تان فالوور زیادی جذب می‌کنند.

3_ پرسش و پاسخ در استوری

یکی از جذاب‌ترین‌ایده‌ها برای تولید محتوای اینستاگرام، پرسش و پاسخ در استوری است. مخصوصاً در پیج‌های مشاوره‌ای، مثلاً پیج‌های وکالت یا روانشناسی، استوری‌های پرسش و پاسخ به شدت مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد. البته در دیگر پیچ‌ها هم باز تعامل چنین استوری‌ها و محتوایی نسبت به دیگر محتوا‌ها بیشتر است.

اجازه دهید این تکنیک کوچک را هم آموزش بدهم. بسیاری از پیج‌های موفق و بزرگ قبل از اینکه پستی در اینستاگرام‌شان منتشر کنند یک سؤال در مورد موضوع پست در استوری می‌پرسند و جواب‌هایی که مخاطبان دارند را منتشر می‌کنند تا به طور کلی یک بحث پیرامونش شکل بگیرد. در انتها هم بعد از انتشار پست‌شان سریع آن را استوری کرده و به مخاطبان می‌گویند برای گرفتن جواب کامل پست را بخوانند. به این ترتیب تعامل پست بالا می‌رود و احتمال رفتن آن به اکسپلور هم زیاد می‌شود.

4_ در مورد افسانه‌ها و غلط‌های رایج بگوید

یکی دیگر از انواع محتوای پرطرفدار در اینستاگرام محتوا‌هایی هستند که به مخاطبان می‌گوید در مورد فلان موضوع، این اشتباهات و افسانه‌ها وجود دارد. به عنوان نمونه 3 افسانه رایج در مورد پاکسازی پوست یا 5 اشتباه مخرب در فروشندگی. اگر محتوایی که برای این پست‌ها و استوری‌ها می‌سازید واقعاً کاربردی باشند می‌توانید روی جذب فالوور از طریق آن‌ها حساب زیادی باز کنید. راستی اگر دوست داشتید قبل از رفتن به سراغ ایده بعدی، صفحه مقاله «» را هم باز کنید و بعد از اتمام این محتوا، نگاهی به آن داشته باشید.

5_ نظرات مثبت کاربران را منتشر کنید

تا همین چند سال پیش خیلی‌ها فکر می‌کردند که فقط پیج‌های فروشگاهی می‌توانند نظرات مخاطبان را در استوری یا پست منتشر کنند اما امروز می‌بینیم که بسیاری از پیچ‌ها، حتی پیج‌های آموزش آشپزی و غیره هم نظرات مثبت مخاطبان در مورد خودشان را در استوری منتشر کرده و باعث ایجاد اعتماد بیشتر بین خودشان و کاربران جدید می‌شوند.

6_ نظرسنجی تجربه‌ای بسازید

اگر دقت کنید به طور کلی وب سایت‌هایی که مخاطبانش تجربه خودشان را به اشتراک می‌گذارند، به شدت محبوبند. مثلاً در سطح وب فارسی،وجود دارد که مربوط به خانم‌ها و مادران است. در واقع بیشتر موفقیت این وب سایت به این دلیل است که در بخش انجمن و پرسش و پاسخ، خانم‌ها در مورد موضوعات مختلف تجربیات واقعی‌شان را به اشتراک می‌گذارند.

حالا شما هم می‌توانید از این علاقه شدید کاربران به تجربه‌های واقعی استفاده کنید. مثلاً یک استوری منتشر کرده و در آن از مخاطبان بخواهید بهترین رستوران شهر را معرفی کنند یا اینکه نام بهترین برند محصولات آرایشی که طی این چند سال استفاده کرده‌اند را بگویند.

7_ هر از گاهی خودتان را معرفی کنید

اصولاً پیج‌های موفق بعد از اینکه به کمک تبلیغات یا یک پست پرمخاطب فالوور‌های زیادی جذب می‌کنند، در استوری اینستاگرام طی یک رشته استوری خودشان را به مخاطبان جدید معرفی خواهند کرد. این موضوع باعث می‌شود کاربران جدید راحت‌تر با برند ارتباط برقرار کرده و تعامل پیج‌ بالاتر برود. همینطور اگر یک پیج فروشگاهی هستید می‌توانید در همین رشته استوری‌های معرفی، نظر مثبت کاربران قبلی را هم منتشر کنید تا اعتماد بیشتری شکل بگیرد.

8_ نمایش نتیجه استفاده از محصول

بسیاری از پیج‌های فروشگاهی می‌توانند به راحتی از نتیجه استفاده از محصول‌شان محتوا بسازند. یعنی چه؟ مثلاً مدتی است که سن‌ایچ اقدام به تولید شربت‌های طعم‌دار کرده و در یک پیج اختصاصی به مخاطبان آموزش می‌دهد که چطور با این شربت‌ها نوشیدنی‌های خوشمزه یا اصطلاحاً ماکتیل بسازند.

البته الزامی به این نیست که حتماً نشان دهید چطور از محصول استفاده کنند؛ مثلاً می‌توانید تصویر فردی که از شما خدمات لمینت یا کامپوزیت دندان دریافت کرده را منتشر کنید تا کاربران ببینند بعد از پرداخت هزینه به شما، دقیقا چه چیزی عایدشان می‌شود و با نتیجه نهایی ارتباط برقرار کنند.

9_ مصاحبه با مشتریان یا تأثیرگذاران

مصاحبه‌ها یکی دیگر از‌ ایده‌ های تولید محتوا در اینستاگرام هستند که به طور کلی قابلیت اشتراک‌گذاری بالایی دارند و می‌توانید از آن‌ها به معنای واقعی به عنوان یک “تکنیک بازاریابی دهان به دهان” استفاده کنید.اما مصاحبه با چه کسی؟ اگر برای‌تان مقدور است که به سراغ افراد تأثیرگذار و بزرگ حوزه کاری‌تان رفته و با آن‌ها در مورد دلایل موفقیت‌شان مصاحبه کنید. اگر نمی‌توانید، با مشتریان خودتان مصاحبه کنید.

مثلاً پیج اینستاگرامی را می‌شناسم که در زمینه آموزش سئو فعال است و هر هفته با یکی از شرکت‌کنندگان دوره‌اش یک لایو حدود 40 تا 60 دقیقه‌ای دارد. در این لایو شرکت‌کننده دوره در مورد موفقیت‌هایش و تکنیک‌هایی که در بهینه کردن سایت و رساندن آن به صفحه اول گوگل استفاده کرده، صحبت می‌کند.

10_ از پشت صحنه محتوا بسازید، اما نه به‌شکل عادی

در واقع در تمامی مقالاتی که در مورد‌ ایده‌ های تولید محتوای اینستاگرام نوشته شده‌اند به شما می‌گویند از پشت صحنه کسب و کارتان محتوا بسازید. اما من می‌گویم با توجه به همه‌گیر شدن این‌ ایده، به‌شکل عادی به سراغش نروید!  یعنی به جای انتشار چند عکس و ویدیو عادی از نیرو‌های کسب و کارتان، یک فاکتور طنز به صحنه اضافه کنید.

مثلاً اگر با نیروهای‌تان خودمانی هستید و شوخی دارید، اجازه بدهید وقتی که در حال ناهار خوردن هستید از شما عکس بگیرند! یا مثلاً با شماره پشتیبانی شرکت تماس گرفته و سعی کنید در حین اینکه نیروی فروش را سرکار می‌گذارید از او فیلم بگیرید!(دقت کنید، اگر با اعضای کسب و کار شوخی ندارید و ناگهان می‌خواهید چنین ایده‌هایی را بدون پیش‌زمینه قبلی اجرا کنید، احتمالاً سریعاً شکست خواهید خورد و مخاطبان را از برندتان ناراحت می‌کنید.)

11_ قبل و بعد را نشان دهید

به طور کلی محتوای قبل و بعد، برای مخاطبان جذاب است. مثلا خودِ من به شخصه با اینکه اصلاً به حوزه دکوراسیون علاقه‌ای ندارم یک پیج در اینستاگرام فالو کرده‌ام که در زمینه بازسازی آشپزخانه فعالیت می‌کند و تنها محتوایی که دارد، تصویری از قبل و بعد شروع کارش است.

12_ از ترند‌ها استفاده کنید

منظور از ترند، موضوعی است که در یک مدت کوتاه میان کاربران محبوب یا پرسروصدا می‌شود. خوشبختانه یا متأسفانه شرایط ایران به‌شکلی است که هر هفته یک موضوع جدید میان مردم همه‌گیر می‌شود! یک روز صحبت‌های زننده یک روانشناس در تلویزیون و روز دیگر گفتگوی یک سلبریتی با لحنی بد و ناراحت‌کننده. نکته اینجاست که در اغلب مواقع شما می‌توانید از این تِرند‌ها استفاده کرده و در مورد‌شان محتوایی بسازید که مخاطبان را به پیج‌تان جذب می‌کند.

مثلاً یادم هست زمانی که یکی از سلبریتی‌ها حرف‌های بدی در پیج اینستاگرامش زده بود، یک پیج اینستاگرام دیگر که در حوزه آموزش موفقیت فردی فعالیت می‌کند، پستی ساخت و به این موضوع اشاره کرد که قطعاً کسانی که این افراد را دنبال می‌کنند، نمی‌توانند انتظار داشته باشند آن‌ها حرف‌های پرمعنا‌تری بزنند! همین پست کوتاه به دلیل کاور جذابش که تصویر سلبریتی روی آن بود به شدت ویروسی شد.

دکمه بازگشت به بالا