اقتصادی

روسیه خواستار اجرای طرح امنیت خلیج فارس شد/واکنش مسکو از واکنش تند تل‌آویو

وزارت امور خارجه اسرائیل پس از اظهارات درباره طرح امنیتی خلیج عرب ، متن آن در جروزالم پست منتشر شد ، آناتولی ویکتوروف ، سفیر روسیه در تل آویو را احضار کرد.

در بیانیه ای ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با ابراز تعجب از واکنش شدید اسرائیل به اظهارات سفیر روسیه در تل آویو ، گفت: “در مصاحبه سفیر روسیه ، موضع ما تأیید شد ، همان چیزی که ما بارها در سطوح مختلف به شرکای اسرائیلی خود گفته ایم. پست ، که از اظهارات سفیر روسیه استفاده می کند ، با موضع مسکو در مورد مسائل خاورمیانه همسو است.

وی افزود: “ما باید به این نکته اشاره کنیم که امکان ایجاد کانالهای جدید ارتباطات متمدنانه بر اساس موازین حقوقی بین المللی امری مثبت است و ما معتقدیم که ادامه رویارویی و پرهیز از گفتگوی سازنده یافتن راه حل را دشوار می کند.”

زاخارووا گفت: “در عین حال ، ما همیشه تأکید کرده ایم که فلسطین همچنان مسئله اصلی صلح در خاورمیانه است.” بدون آن ، ثبات پایدار و بلند مدت در منطقه تضمین نمی شود. ما نیز به نوبه خود آماده ایم تا به عنوان عضوی دائمی شورای امنیت ، عضوی از گروه چهار واسطه بین المللی خاورمیانه و کشوری که روابط سازنده ای با همه کشورهای منطقه ، از جمله اسرائیل دارد ، در رسیدن به این اهداف کمک کنیم.

او ادامه داد: این نظریه در برنامه امنیت جمعی خلیج فارس گنجانده شده است که هدف آن ایجاد مکانیزمی برای پاسخگویی به چالشها و تهدیدهای مختلف همه کشورهای منطقه خلیج فارس است. طرف های خارجی نیز وظیفه دارند شرایطی را برای کشورهای منطقه فراهم کنند تا به سمت یکدیگر حرکت کرده و اختلافات تاریخی بین کشورهای منطقه را با صبر و استمرار حل کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: “با توجه به حملات هوایی اسرائیل به سوریه ، به هر دلیلی ، ما دیدگاه منفی خود درباره چنین اقدامات و نیاز به احترام به حاکمیت ، تمامیت ارضی و استقلال را کتمان نکرده ایم.” ما بر سوریه تأکید کرده ایم.

در سالهای اخیر ، وزارت امور خارجه روسیه از سندی با عنوان “دکترین امنیت خلیج فارس” رونمایی کرد که در آن پیشنهادهایی برای افزایش اعتماد به نفس و شفافیت در منطقه و ایجاد یک سازمان منطقه ای برای تضمین امنیت خلیج فارس ارائه شده است. روسیه این طرح را برای تقویت امنیت در خلیج فارس ، حضور غیر نظامی کشورهای فراملی و جلوگیری از تنش به منظور تأمین امنیت جمعی در منطقه پیشنهاد داد. مسکو از همه ذینفعان منطقه ، از جمله کسانی که اختلاف نظر دارند ، می خواهد گام های مشخصی در جهت افزایش اعتماد و شفافیت متقابل بردارند.

طرف روسی پیشنهاد کرد رایزنی ها بر اساس مذاکرات چندجانبه و تشکیل یک گروه ابتکار برای آماده سازی اجلاس بین المللی امنیت و همکاری در منطقه خلیج عرب انجام شود. اقدامات پیشنهادی مسکو شامل تقویت گفتگوها بین مقامات و کارشناسان سیاسی و نظامی در منطقه ، هماهنگی برای مانورها و عملیات نظامی و پروازهای نظامی ، معرفی دو کشور به سلاح های نظامی ، خودداری از استقرار گروه های نظامی برای عبور از منطقه در خلیج عرب و به طور کلی کاهش اندازه آنها است. حضور نظامی خارجی در منطقه.

وزیر امور خارجه روسیه اخیراً اظهار داشت كه روسیه این طرح را چند سال پیش پیشنهاد كرد ، سال گذشته آن را تمدید كرد و آن را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه كرد و در اكتبر سال جاری در سطح وزرای خارجه مورد بحث قرار داد بابا

311311

دکمه بازگشت به بالا