اقتصادی

عراق در کشاکش مذهب و قومیت‌گرایی

قبل از سال 2003 ، عراق به دلیل فضای عرب خود ، علی رغم زمینه های اجتماعی و مذهبی خود ، در چرخشی از قومیت شدید حرکت می کرد ، که اکثریت حاشیه را ضعیف کرد.

دیدگاه های ملی گرایانه پان عربی از سال 1924 با تشکیل سلطنت فیصل اول پادشاه عراق گسترش یافته است ، تا جایی که اکثریت شیعه این کشور از شرکت در حاکمیت ملی عراق منع شده اند. بیش از 3 میلیون شیعه عراقی به دلیل تبعیضات ناعادلانه و افکار افراطی رژیم در عراق ، از سال 1924 تا 2003 ، بیش از هشت دهه مجبور به فرار از عراق شدند.

حتی این دیدگاه در زمان حکومت عثمانی در عراق و تا سال 1916 وجود داشت که عثمانی ها شورش اعراب را سرنگون کردند ، اما اختلافات مذهبی و فرقه ای در زمان حکومت عثمانی در عراق کاملاً پر رنگ بود.

پس از سرنگونی عثمانی ها ، دولت عراق تحت نظارت فیصل اول ، پادشاه وقت عراق ، تحت نظارت باقی مانده عناصر عثمانی که به جامعه عراق نفوذ کرده بودند ، ادامه یافت. عثمانی ها در تقسیم قبیله بین شیعه و سنی چنان زیرکانه عمل کردند که شیعیان پس از شکست تحقیرآمیز عثمانی ها در جنگ جهانی اول سالها نتوانستند مقام های کلیدی را در دولت های عراق داشته باشند.

اخراج محمد مهدی جواهری ، نوه زرگری مشهور توسط وزیر آموزش و پرورش وقت عراق ، خلیل الحصاری ، نمونه بارز تبعیض مذهبی و قومی شیعیان عراق بود. در سال 1926 ، هنگامی که محمد مهدی الجواهری در آن زمان معلم مدارس عراق بود ، پس از سفر به تهران ، تحت تأثیر فضای اجتماعی و زیبایی تهران قرار گرفت و شعری در وصف ایران سرود.

پس از انتشار این شعر زیبا در روزنامه های عراق در آن زمان ، محمد مهدی جواهیری وزیر آموزش و پرورش عثمانی با دستور ساتا الحصاری و اجازه آموزش به زبان عراقی از وزارت آموزش و پرورش برکنار شد. مدارس لغو شده اند. اکنون که عراق پس از سرنگونی حزب فاشیست بعث در مدار درست قرار گرفته و هویت افراد بر اساس قومیت عرب کاهش یافته است ، کشورهای عربی بار دیگر در تلاشند این موضع ضد دینی را در عراق بازگردانند.

دو کشور ورشکسته اردن و مصر که پیش از سرنگونی رژیم صدام در سال 2003 بیشترین سود را از درآمدهای نفتی عراق می بردند ، اکنون در آستانه بهره برداری از مناطق عظیم نفتی عراق قرار دارند. دیدار اخیر عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر ، عبدالله دوم پادشاه اردن و مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در بغداد ، سومین نشست از این نظر طی دو سال گذشته ، نشان می دهد که اردن و مصر به دنبال تشکیل یک بلوک اقتصادی با عراق هستند. و جدا شد .. کشور از ایران آمد.

هدف مصر و اردن ایجاد یک بازار مشترک با عراق به نام “خاور جدید” است تا تجارت اقتصادی بین این سه کشور را به 5 میلیارد دلار در سال برساند. در اصطلاح پروژه تبادل اقتصادی جدید شرق ، مصر برای ارسال نیروی کار و ارسال برق به عراق وارد می شود ، در حالی که عراق با ساخت یک خط لوله انتقال نفت از این کشور به بندر عقبه اردن ، نفت صادر می کند.

هدف این طرح که قطعاً ایالات متحده از آن پشت سر می گذارد ، کاهش نفوذ اقتصادی چین و ایران در عراق و جلوگیری از تشکیل یک بلوک اقتصادی با مشارکت ایران ، عراق ، سوریه و لبنان است. بنابراین ، دیدار رهبران اردن ، عراق و مصر در بغداد علاوه بر اهداف اقتصادی ، تعیین نقش تأثیرگذار عربی به عراق است ، به شرط آنكه این كشور از دایره اعتقادات خارج شود و وارد حلقه اعراب شود. ملی گرایی

اگرچه اوضاع عراق بازگشت به مواضع قبل از 2003 نیست ، اما ایالات متحده و برخی کشورهای عربی سخت تلاش می کنند تا با ایجاد فرهنگ و جریان علیه احزاب نزدیک به ایران ، مردم عراق را نسبت به دین بی تفاوت کنند. فعالیت دهها شبکه عربی با هدف هدف قرار دادن جوانان عراقی فقط در چارچوب سیاست حذف دین از جامعه عراق صورت می گیرد که در آن نقش عربستان سعودی ، امارات ، مصر و اردن برجسته است.

310311

دکمه بازگشت به بالا