اقتصادی

نوسازی و تغییر در نیروهای مسلح اوکراین/ فرمانده روسی که به نبرد پوتین می‌رود

رسول سلیمی: رئیس‌جمهور اوکراین پس از شدت‌گرفتن اختلافات سرانجام «والری زالوژنی»، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین را برکنار و «الکساندر سیرسکی» فرمانده نیروی زمینی را به‌عنوان جانشین وی منصوب کرد.

پیش‌تر، رستم عمروف، وزیر دفاع اوکراین، اعلام کرده بود که ژنرال والری زالوژنی، فرمانده ارتش پس از دو سال فرماندهی نیروهای اوکراین در مقابله با تهاجم روسیه از سمت خود برکنار شد.

عمروف در شبکه‌های اجتماعی نوشته بود: «امروز تصمیمی برای تغییر رهبری نیروهای مسلح اوکراین گرفته شد. من از والری فدرویچ (زالوژنی) برای همه دستاوردها و پیروزی‌های او صمیمانه سپاسگزارم.» زلنسکی در مصاحبه با کانال ایتالیایی Rai گفت: «انجام یک نوسازی و تغییر، ضروری است، این به یک شخص مربوط نمی‌شود، بلکه با گروهی از مدیران ارتباط دارد و نه فقط در بخش نظامی. من به فکر جایگزینی برای زالوژنی هستم، این یک واقعیت است.»

نوسازی و تغییر در نیروهای مسلح اوکراین/ فرمانده روسی که به نبرد پوتین می‌رود

الکساندر سیرسکی فرمانده جدید نیروهای مسلح اوکراین دستاوردهای نظامی از جمله مقابله موفق با پیشروی روسیه به کیف در هفته‌های اول جنگ و پیشروی متقابل در استان خارکف در سپتامبر ۲۰۲۲ را دارد. سیرسکی در بهار سال گذشته در فرماندهی پیشروی در آرتیوموفسک (باخموت به نام اوکراینی) در مقابل گروه نظامی واگنر ناکام ماند. ناظران سیاسی معتقدند غرب به دلیل اینکه سیرسکی یک فرمانده نظامی کارآمد و حامی رویکرد عمومی حاکم بر کیف و حامیان غربی آن است به انتصاب سیرسکی چراغ‌سبز نشان داد.

نکته جالب‌توجه این است که ژنرال سیرسکی (۵۸ساله) اصالت روسی دارد و در استان ولادیمیر واقع در جمهوری شوروی (روسیه فعلی) به دنیا آمده و سپس در دهه ۱۹۸۰ میلادی به جمهوری وقت اوکراین مهاجرت کرده است. بر اساس اطلاعات موجود، سیرسکی فارغ‌التحصیل یک کالج نظامی در مسکو است، اما از زمان استقلال این کشور در نتیجه انحلال اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، در ارتش اوکراین خدمت کرده است.

در سال ۲۰۱۳، سیرسکی مسئولیت هماهنگی همکاری‌ها با ناتو را برعهده گرفت و به نمایندگی از وزارت دفاع اوکراین در مذاکرات اصلاح نیروهای مسلح اوکراین و انطباق آنها با استانداردهای ناتو حضور داشت. از زمان شروع درگیری در منطقه دونباس در شرق اوکراین در سال ۲۰۱۴ میلادی، سیرسکی تجربه مهمی در فرماندهی عملیات در استان‌های دونتسک و لوهانسک به دست آورده است. چند ماه پس از انتخاب زلنسکی در سال ۲۰۱۹، سیرسکی به‌عنوان فرمانده نیروی زمینی منصوب شد تا پس از آغاز جنگ علنی با روسیه در آغاز سال ۲۰۲۲، فرماندهی نیروهای مستقر در کیف و همچنین فرماندهی ضد حمله اوکراین در استان خارکف در نزدیکی مرز با روسیه در پاییز همان سال را برعهده بگیرد.

در همین حال یکی از عوامل برکناری فرمانده قبلی نیروهای مسلح این کشور، سکون و انفعال و همراه با پیشروی روسیه در اوکراین بوده است.

بر اساس آنچه شهردار آودیوکا اوکراین، پنج‌شنبه اعلام کرد، تعداد زیادی از نیروهای زمینی روسیه، در تشدید تلاش‌هایی که از ماه‌ها برای کنترل این شهر ادامه داشت، به شهر آودیوکا اوکراین، واقع در خط مقدم حمله کردند. با نزدیک‌شدن به دومین سالگرد آغاز جنگ و انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه مارس، کنترل شهر آودیوکا پیروزی مهمی برای روسیه به همراه خواهد داشت و همچنین اولین تغییر محسوس در جبهه را در چند ماه اخیر، به‌رغم نبردهای شدید و پرهزینه‌ای که برای دو طرف طاقت‌فرسا بوده است، رقم خواهد زد. بااین‌حال، تحلیلگران بر این باورند که آودیوکا اهمیت استراتژیک کمی برای هر دو ارتش دارد.

این در حالی است که استمرار حضور نظامی روسیه در مرزهای ناتو نگرانی‌ها در اروپا از چشم‌انداز روسیه برای پیشروی در خاک اروپا را شدت داده است. در این راستا سازمان اطلاعات خارجی استونی اعلام کرد روسیه خود را برای رویارویی نظامی با غرب طی یک دهه آینده آماده می‌کند، و تأکید کرد غرب می‌تواند با تقویت نیروهای مسلح خود در شرق اروپا مسکو را از حمله بازدارد. به گزارش «رویترز»، شمار فزاینده‌ای از مقامات غربی هشدار می‌دهند که تهدید نظامی روسیه بر فراز سر کشورهای حاشیه شرقی «ناتو» قرار گرفته است، و خواستار آماده‌شدن اروپا از طریق تقویت نیروهای نظامی خود شده‌اند.

همچنین کاپو روسین، رئیس سازمان اطلاعاتی استونی گفته این ارزیابی بر اساس برنامه‌های روسیه برای دوبرابر کردن تعداد نیروهای مستقر در مرز با عضو ناتو فنلاند و کشورهای بالتیک یعنی استونی، لیتوانی و لتونی انجام شده است. روسین هم‌زمان با انتشار گزارش تهدیدات امنیت ملی استونی به خبرنگاران گفت: روسیه مسیری را انتخاب کرده است که به یک رویارویی طولانی‌مدت منتهی می‌شود، و کرملین احتمالاً به فکر درگیری با ناتو طی یک دهه آینده است. به گفته وی، حمله روسیه به اروپا در کوتاه‌مدت «بسیار بعید» است، تا حدودی به این دلیل که مسکو مجبور است سربازان خود را در اوکراین نگه دارد، و اگر غرب نیروهای خود را در شرق اروپا افزایش دهد، حمله روسیه بعید خواهد بود. استونی و سایر کشورهای بالتیک پس از آنکه مسکو شبه‌جزیره کریمه متعلق به اوکراین را در سال ۲۰۱۴ به خاک روسیه منضم کرد، بودجه نظامی خود را بیش از ۲ درصد افزایش داده‌اند، و اعضای ناتو نیز حضور خود را در آن کشورها تقویت کرده‌اند.

۳۱۱۲۱۳

دکمه بازگشت به بالا