ورزشی

نُهمین سال در فراق عقاب

ناصر حجازی

قرمز و آبی نیست؛ وقتی اسطوره به روحیه و دموکراسی فوتبال ایران فرو می رود ، همه هواداران فوتبال عزادار می شوند. “ناصر حجازی” یکی از افسانه های فوتبال کشورمان است و این نهمین سالی است که درباره وداع او نوشتیم.

فوتبال ایران بسیاری از افراد مشهور و افتخار را دیده است که یکی از درخشان ترین ستارگان آن ، یاد و خاطره ناصر حجازی است.
حجازی در 14 نوامبر 1958 در تهران متولد شد و فوتبال خود را در سال 1964 آغاز کرد.
در سن 18 سالگی دستکش های فوتبال ایران توسط سرمربی تیم استقلال رایکوف کشف شد که از سمت نادر به بلوز پیوست و یک مدافع موفق و فراموش نشدنی شد.
روان شاد حجازی در سال 1970 با استقلال در جام باشگاه های آسیا به دست آورد و دو سال بعد در تیم ملی فوتبال ایران با پیروزی در جام ملت های آسیا در تایلند نقش اساسی داشت.
وی سهم غیرقابل انکاری در ارتقاء تیم ملی فوتبال ایران در بازی های المپیک 1972 مونیخ داشت ، جایی که در بازی مقابل کره شمالی که بعداً با نام طوفان زرد شناخته شد ، پنج فرصت گلزنی مقابل ایران را به دست آورد.
حجازی همچنین در بازیهای آسیایی 1974 در تهران که توسط تیم ملی فوتبال ما پیروز شد ، نقش اساسی داشت و در آخرین مسابقه که در مقابل رژیم مهاجمان در اورشلیم پیروز شدیم ، به خوبی از اهداف تیم ایران دفاع کرد.
حجازی دروازه بان تیم ملی فوتبال ایران در بازی های المپیک 1976 مونترال و جام جهانی 1978 آرژانتین بود. در سال 1980 ، او حلقه کاپیتان تیم ملی ایران را در جام ملت های آسیا پوشید و تیم ایران در این رویداد مقام سوم را کسب کرد.
بعد از درخشش در المپیک و جام جهانی ، مدافع ملی پوش ایران توسط منچستریونایتد تحت نظر قرار گرفت و حتی در یک جلسه تمرینی تیمی حضور یافت اما در پایان ، این حرکت تحقق نیاورد.
این روحیه همچنین در دنیای مربیگری اخلاقی موفقیت بزرگی داشته است ، تا اینکه او با Sqbal در لیگ AzCTION پیروز شد و سپس به فینال آسیا راه یافت و به مقام دونده رسید.
وی بازیکنانی مانند “علی دایی” ، “رحمان رضایی” ، “محمد نوازی” ، “سیروس دین محمدی” ، “علیرضا اکبرپور” ، “فرهاد مجیدی” ، “علی موسوی” و … را به ستاره های فوتبال ایران تبدیل کرد.
زند زند ید حجازی در دو مرحله مسئولیت استقلال را بر عهده داشت و در هر دو دوره ، روند تولید استقلال به گونه ای ادامه یافت که حجازی اخراج شد.
روانشاد حجازی زمانی سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بود اما سرانجام نیمکت تیم ملی به “محمد مایلی کان” تحویل داده شد.
وی دوره های استقلال تهران ، استقلال اهواز ، مشین سازی ، بانک تجارت ، نساجی مازندران ، محمدان بنگلادش ، استقلال رشت و زوباه را آموزش داده است.
از اسطوره اخلاقی استقلال ، این نام خوب به یاد می آید ، زیرا او یک دمکرات بود و هرگز خاطرات تلخ و رفتار بد را در زمین فوتبال به جا نگذاشت ، بنابراین او همیشه از آبی و قرمز تجلیل می شود.
سرانجام ، در تاریخ 2 ژوئن 2011 ، عقاب استقلال پس از سالها مبارزه با سرطان ، درگذشت و عزادار جامعه فوتبال شد.
روحش شاد و یادش عزیز …

دکمه بازگشت به بالا