اقتصادی

گیاهان زینتی با کشت بافت ممکن شد

با خلوص ژنتیکی بالا؛

محققان موفق به تکثیر غیرجنسی چندین نمونه از گیاهان زینتی با خلوص ژنتیکی بالا با فناوری کشت بافت شدند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مجتبی رسولی الموتی مجری پروژه کشا گیاهان زینتی با کشت بافت گفت: گل‌های زینتی و آپارتمانی با ارزش اقتصادی بالا معمولاً سخت تکثیر می‌شوند.

وی گفت: با استفاده از یک روش تولید سریع و باکیفیت در حوزه باغبانی و استفاده از علم بیوتکنولوژی و تکنیک کشت بافت می‌توان گل‌های زینتی را با خلوص ژنتیکی بسیار بالا، سالم و عاری از بیماری و آفات تولید کرد.

 مجری این طرح، با بیان این‌که کشور ایران با تنوع اقلیمی گسترده جایگاه بالایی در تولیدات محصولات باغی دارد، در ادامه توضیح داد: ما با چالش‌هایی مانند تغییر اقلیم، کاهش منابع آبی، کاهش زمین‌های حاصل‌خیز و افزایش جمعیت رو به رو هستیم که این مسائل امنیت غذایی را تهدید می‌کند.

رسولی، با بیان این‌که مرکز کشت بافت با رویکرد تحقیقاتی و تولیدی در راستای نهادینه‌سازی دانش کشت بافت و تکمیل چرخه تولید نهال سالم و با اصالت آغاز به کار می‌کند، افزود: این رویکرد به تولید و تکثیر انبوه انواع مختلف پایه‌های رویشی درختان میوه مانند انواع پایه‌های گیلاس (Sl۶۴-MaXma۱۴-MaXma۶۰-Gisela ۶)، پایه‌های هلو، شلیل و بادام (GN-GF) و انواع مختلفی از پایه‌های گلابی، آلو، سیب، به و … منجر شده است.

مجری این طرح ادامه داد: چون پایه‌های موجود در کشور قدمت طولانی داشته و بهره‌برداری مستمر سبب بیماری‌های ویروسی و باکتریایی و کاهش عملکرد شده است، تمرکز اصلی ما تولید و تکثیر پایه‌های رویشی سالم و عاری از ویروس است.

دکمه بازگشت به بالا