اقتصادی

حملات توپخانه‌ای طرف‌های درگیر جنگ در سودان و کشته شدن 16 نفر

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین اخبار ورزشی، در ادامه درگیری‌ها در سودان منابع خبری روز سه شنبه از حملات هوایی و شلیک گلوله‌های توپخانه طرف‌های درگیر در این کشور واقع در شمال آفریقا و کشته شدن دستکم ۱۶ نفر در «خارطوم» پایتخت سودان خبر دادند.

به گزارش شبکه خبری «تی آر تی» در جریان گلوله باران منازل غیرنظامیان در شمال خارطوم ۱۶  نفر جان خود را از دست دادند. یکی از ساکنان محلی به بیرون کشیدن ۸ جسد از  زیر آوار ناشی از انفجارها اشاره کرد. در بین کشته شدگان چند کودک نیز وجود داشتند.

 

جنگی که  آوریل سال جاری بین «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش و «محمد حمدان دقلو» معاون سابق او و فرمانده «نیروهای پشتیبانی سریع» آغاز شده، بیش از ۳.۳ میلیون نفر را از خانه‌های خود آواره کرده است. بیشتر نبردها در محله‌های پرجمعیت خارطوم رخ داده است.

بیش از سه ماه است که میلیون‌ها نفر در گرمای شدید هوا و کمبود  آب و برق با مشکلات بسیاری از جمله بهداشتی و غذایی دست و پنجه نرم می‌کنند. سازمان جهانی بهداشت روز سه ‌شنبه نسبت به بحران انسانی فاجعه‌بار که سودان با آن مواجه است، هشدار داد و اعلام کرد  بیش از ۶۷ درصد از بیمارستان‌های سودان از کار افتاده‌اند.

 

مراکز درمانی و امدادرسانی نیز بارها مورد حمله یا غارت هر دو نیرو قرار گرفته‌اند.جنگجویان همچنین متهم به خشونت جنسی افسارگسیخته هستند.

سازمان جهانی بهداشت خواستار واکنش فوری برای کمک به جلوگیری از شیوع بیماری شده است.  «یونیسف» آژانس کودکان سازمان ملل متحد روز دوشنبه اعلام کرد از زمان آغاز جنگ تاکنون ۲۵۰۰ نقض شدید حقوق کودکان ثبت شده و دستکم  ۴۳۵ کودک کشته و ۲۰۲۵ مجروح شده‌اند.

سازمان ملل اعلام کرده است که بیش از نیمی از جمعیت ۴۸ میلیونی سودان به کمک و حمایت نیاز دارند، اما به دلیل چالش‌های امنیتی و موانع دیوان سالاری کمک‌های قابل توجهی دریافت نشده است. اگرچه هیچ نشانه‌ای از  پایان جنگ در سودان وجود ندارد، اما تلاش‌هایی برای صلح صورت گرفته است.

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دکمه بازگشت به بالا