اقتصادی

مراسم عاشورای حسینی(ع) در کشورهای عربی چگونه برگزار شد؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین اخبار ورزشی، مراسم عزاداری روز عاشورای حسینی (ع) در کشورهای عربی و اسلامی، هرساله بسیار باشکوه برگزار می‌شود اما این مراسم امسال از دارای رنگ و بویی دیگر بود زیرا در سایه اهانت‌های چندباره اخیر غربی‌ها به ویژه در سوئد و دانمارک به کتاب آسمانی مسلمانان، عزاداران بر پایبندی بیش از پیش خود به قرآن کریم و دفاع از آن و  رد هتک حرمت سیستماتیک آن تاکید کردند. 

خیل مشتاقان حسینی (ع)  در عراق، لبنان، یمن، بحرین، سوریه و … امسال همچنین بر حمایت از فلسطین و دفاع از همه مقدسات اسلامی و رد تجاوزهای مکرر صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی و بیت‌المقدس نیز تاکید کردند.

عراق

امروز در عراق نیز مصادف بود با روز دهم محرم الحرام. به مناسبت روز عاشورای حسینی، شهرهای مختلف این کشور شاهد برگزاری باشکوه مراسم عزاداری برای شهادت سرور و سالار شهیدان، حضرت امام حسین (ع)، بود و سیل عزاداران از شهرهای مختلف به سمت کربلای معلی حرکت کردند. در کنار مردم عراق، انبوه محبان اهل بیت(ع)، از کشورهای دیگر نیز برای گرامیداشت این مناسبت در کربلای معلی حضور دارند و عزاداری دسته‌ها در خیابان‌های اطراف حرم امام حسین (ع) نیز همچنان برپاست.

 

 

 

 

 

همزمان با روز عاشورای حسینی در عراق، مراسم «رکضة طویریج» (هروله طویریج) نیز مانند هر سال تحت تدابیر امنیتی و پیشگیرانه و با حضور هزاران ارادتمند و عاشق سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، پس از ادای نماز ظهر و عصر برگزار شد.

 

 

هرساله هزاران عزادار از داخل و خارج عراق در این مراسم باشکوه که به نشانه تجدید بیعت با اباعبدالله الحسین (ع) است، شرکت می‌کنند. مراسم «رکضه طویریج» در ظهر عاشورا (روز دهم محرم) برگزار می‌شود. طویریج نام قدیمی شهرستان هندیه در نزدیکی کربلا است. در ظهر روز عاشورا عزاداران حسینی هروله‌کنان و بر سر و سینه زنان برای یادآوری حادثه عاشورا به سمت حرم مطهر امام حسین (ع) در کربلا حرکت می‌کنند.

 

لبنان

از صبح امروز (شنبه، ۲۹ جولای)، خیابان‌های ضاحیه جنوبی بیروت، نیز مملو از عاشقان اهل بیت (علیهم السلام) بود که به دعوت «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان به خیابان آمده بودند تا مراسم روز عاشورا را مانند هرسال، باشکوه برگزار کنند. 

 

 

 

 

به گزارش شبکه «المنار»، شرکت‌کنندگان در این مراسم، با شعارهای لبیک یا قرآن…لبیک یا حسین(ع)…لبیک یا مهدی (عج) و مرگ بر آمریکا عزاداری کردند.

سید حسن نصرالله، شب گذشته طی سخنانی، عنوان راهپیمایی امروز در لبنان را «دفاع از ثقلین و کتاب الله در مقابل کسانی که بر اهانت به آن اصرار دارند» اعلام کرد. وی ظهر امروز نیز در ضاحیه بیروت از طریق ویدئوکنفرانس سخنرانی کرد.

نیروهای حفاظتی حزب‌الله نیز به منظور تامین امنیت و جلوگیری از هرگونه شکاف امنیتی، بر روی ساختمان‌های بلند مشرف به راهپیمایی عزاداران حسینی (ع) در ضاحیه، مستقر بودند.

علاوه بر ضاحیه، شهرستان الهرمل در استان «البقاع» و روستاهای جنوبی بیروت نیز نیز امروز شاهد حضور پرشور شیعیان لبنانی برای احیای مراسم روز عاشورا بود.

 

شیعیان لبنان و عاشقان امام حسین (ع)، از دیگر ادیان و مذاهب در این کشور هرساله مراسم روز عاشورا را با حضور در خیابان‌ها، به صورتی باشکوه برگزار می‌کنند و در عزای شهدای کربلاء به سوگ می‌نشینند.

در طول دهه اول محرم در لبنان، علاوه بر سخنرانی‌های سیدحسن نصرالله، برنامه‌های منظم شبانه برای عزاداری به صورتی باشکوه برگزار می‌شود. 

بحرین

صدها نفر از شیعیان بحرین، امروز (همزمان با روز عاشورای حسینی در این کشور)، در منامه،با برپایی دسته‌های عزاداری همراه با نوحه‌خوانی و سینه‌زنی مراسم روز عاشورا را احیا کردند. 

 

 

از روز اول ماه محرم، مناطق مختلف بحرین شاهد حضور گسترده و سازمان یافته عزاداران حسینی بود و دسته‌های عزاداری و سوگواری در خیابان‌های منامه باوجود تدابیر شدید امنیتی و محدودیت‌ها مراسم سوگواری را برگزار کردند. خیابان‌ها، کوچه‌ها و منازل نیز با پرچم‌های حسینی و نمادهای عاشورایی سیاه پوش شدند. هرچند که نیروهای امنیتی آل خلیفه در بسیاری از مناطق، این نمادها را پایین کشیدند.

«راشد آل خلیفه» وزیر کشور بحرین، پیشتر گفته بود که بحرین نیاز به هیچ خطیب یا مبلغ یا ذاکری از خارج ندارد و مقصد گردشگری دینی در ایام عاشورا نیست.

سوریه

در سوریه نیز، امروز مصادف بود با روز عاشورای حسینی (ع). شمار زیادی از محبان اهل بیت‌ (ع)  و عزاداران حسینی (ع)،  با وجود انفجار تروریستی پنجشنبه پیش در منطقه زینبیه دمشق، خود را به حرم حضرت زینب (س)، در دمشق رساندند و مراسم روز عاشورا را برگزار کردند. 

 

 

بر اساس این گزارش، منطقه زینبیه دمشق امروز نیز مانند سالهای پیش، شاهد حضور هیأت‌های عزاداری و دستجات سینه زنی بود و عزاداران حسینی در ظهر عاشورا خود را به جوار مرقد شریف حضرت زینب کبری (س) رساندند.

این در حالی بود که دو روز پیش (پنجشنبه، ۲۷ جولای)، در پی انفجار تروریستی در منطقه زینبیه دمشق حوالی حرم حضرت زینب سلام‌الله علیها، دست‌کم ۶ نفر شهید و بیش از ۲۵ نفر مجروح شدند. گروه تروریستی داعش، نیز مسئولیت این انفجار تروریستی را برعهده گرفت.

پس از این انفجار، جمعی از زائران به سوی حرم پناه آوردند و درهای حرم حضرت زینب(س) برای ساعاتی بسته شد. اما با برقراری امنیت، دوباره خادمان این آستان درهای حرم را باز و از عزاداران حسینی پذیرایی کردند.

به گزارش فارس، با وجود این انفجار، مراسم عزاداری در حرم حضرت زینب (س) طی دو شب گذشته با اتخاذ تدابیر امنیتی و با حضور جمعی از زائران برگزار شد. نیروهای امنیتی سوریه و مدافعان حرم در اطراف این آستان حضور یافته و امنیت را در منطقه زینبیه برقرار کردند.

یمن

 

 

 در یمن، روز عاشورا مصادف بود با روز جمعه (۲۸ جولای). صدها هزار نفر از عزاداران حسینی (ع)، در شهرهای صنعاء، إب، البیضاء، مأرب و صعده به خیابانها آمدند و طی بیانیه‌ای اعلام کردند: بزرگداشت این روز یکی از نشانه‌های عشق و دلبستگی ما به امام حسین (ع) است. گرامیداشت عاشورا بیانگر مواضع دینی، اصولی و اخلاقی ما در برابر ظالمان و جنایتکاران است.

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما به مواضع اصولی خود در قبال مسائل امت که مهمترین آن مسئله فلسطین است، پایبند هستیم. ما همه اشکال عادی‌سازی روابط با دشمن اسرائیلی توسط رژیم‌های خیانت را محکوم می‌کنیم».

مردم یمن در این بیانیه ضمن تاکید بر «ایستادگی ملی و ارزشی خود در محور جهاد و مقاومت در برابر دشمنان امت» تاکید کردند: ما سوزاندن قرآن در سوئد و دانمارک توسط لابی صهیونیستی را محکوم می‌کنیم و از امت اسلامی می‌خواهیم در قبال آن موضع گرفته و این کشورها را تحریم کنند.

یمنی‌ها در این بیانیه خطاب به ائتلاف سعودی نیز اعلام کردند: به شما می‌گوییم که دست ما هنوز روی ماشه است و همچنان برای مقابله با تجاوزات نظامی و محاصره شما، در آمادگی به سر می‌بریم. فداکاری‌ها هر چقدر هم لازم باشد، ادامه خواهد یافت؛ که نه تسلیم خواهیم شد و نه غفلت خواهیم کرد تا دشمن ملت ما را به کنترل درآورد.

مراسم شبهای محرم در عربستان، کویت و عمان

مناطق شیعه‌نشین در کشورهای عربستان سعودی، کویت و عمان نیز شاهد برپایی مراسم عاشورایی بود. 

به گزارش رسانه‌های عربی، میدان الشریعه در قطیف عربستان سعودی ، با وجود محدودیتهای اعمالی و پایین کشیده شدن  پرچم‌های حسینی و عزاداری در مناطق مختلف از سوی مقامات امنیتی سعودی، شبهای دهه نخست محرم، شاهد حضور شمار زیادی از سوگواران امام حسین (ع) بود.

در کویت،  نیزحسینیه‌ها و مجالس حسینی در شب‌های محرم مراسم عزاداری برپا می‌کردند.

الخابور در عمان نیز این شب‌ها میزبان مجالس عزاداری مومنان و شیعیان برای شهادت سرور و سالار شهیدان عالم بود.

پایان پیام/م


دکمه بازگشت به بالا