اقتصادی

پاسخی که مسافران به مهربانی پارک ملی گلستان می‌دهند!

اخبار ورزشی/خراسان شمالی پارک ملی گلستان، بزرگ‌ترین پارک طبیعی ایران و از جاهای دیدنی شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی است که ۴۴ درصد از مساحت این پارک در حوزه استحفاظی استان قرار دارد.

این پارک ملی به‌لحاظ تنوع زیست‌محیطی با بسیاری از کشورهای اروپایی رقابت می‌کند و به‌عنوان قدیمی‌ترین پارک ملی ایران، نیمی از پستانداران کشور را در خود جای داده است. ضمن اینکه پارک ملی گلستان از سوی یونسکو به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌ است.

امکان بر پایی اردو، محل‌های اقامت، شانس تماشای حیات وحش، زیبایی‌های طبیعی، آبشارها و دریاچه‌ها از جمله جذابیت‌ها و تسهیلات پارک ملی هستند اما متاسفانه بی مهری مسافران به این پارک سبب شده علاوه بر اینکه در حال حاضر چهره زیبایی نداشته باشد موجب ایجاد مخاطرات زیستی برای گونه های مختلف موجود در این پارک شده است.

گیاهانی که جای خود را به تلی از خاکستر داده اند

پاسخی که مسافران به مهربانی پارک ملی گلستان می‌دهند!

یکی از فعالان زیست محیطی در گفت و گو با اخبار ورزشی، گفت: پارک ملی گلستان یکی از زیباترین مناطق زیستی کشور به شمار می آید اما در حال حاضر اگر بخواهید در این پارک جای تمیزی برای نشستن پیدا کنید، به راحتی امکان پذیر نیست.

وی افزود: متاسفانه بسیاری از مسافران نکات زیست محیطی را رعایت نمی کنند و وجود این همه زباله رها شده در پارک غیرقابل تصور است.

وی ادامه داد: تعدادی از مسافران به هیچ عنوان رعایت نمی کنند و زباله های خود را در جایی که نشسته اند رها می کنند اما می شود زباله هایی همچون بطری ها، سفره و … را جمع آوری کرد.

وی بیان کرد: از طرف دیگر هر مسافر به محض اینکه از خودروی خود پیاده می شود بدون اینکه توجهی به محیط اطراف داشته باشد تا از جلوه های طبیعی پارک لذت ببرد شروع به پیدا کردن چوب خشک و یا شکستن شاخه ها می کند تا آتشی روشن کند و بساط چای و جوجه کباب را رو به راه کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در برخی از نقاط این پارک در فاصله نیم متری از یکدیگر آتش روشن شده تا غذا طبخ شود این در حالی است که مسافران می توانند در همان نقطه ای که قبلا آتش روشن شده استفاده کنند و آتش خود را روشن کنند این در حالی است که به هیچ عنوان نباید در داخل جنگل آتش روشن کرد.

این فعال زیست محیطی خاطرنشان کرد: در برخی از نقاط پارک ملی گلستان دیگر خبری از علف های خودرو و یا درختچه های کوتاه قد که تازه از خاک سر برآورده اند، نیست و جای خود را به تلی از خاکستر داده اند.

وی بیان کرد: برخی از مسافران نیز بلای جان این پارک هستند؛ تبرهایی با خود به همراه دارند که برای روشن کردن آتش شروع به قطع شاخه های درختان حتی شاخه های تَر می کنند.

عبور ۳۰ کیلومتر جاده از قلب پارک ملی گلستان

مهدی تیموری مدیر پارک ملی گستان نیز در گفت و گو با اخبار ورزشی، با اشاره به عبور جاده آسیایی بجنورد به شمال از پارک ملی گلستان گفت: قطعا به لحاظ وجود درختان انبوه هیرکانی در این پارک که شادابی و نشاط را به همراه دارد، اما متاسفانه عبور همین جاده از پارک مشکلات زیادی را برای گونه های حیوانی و جانوری موجود به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه پارک ملی گلستان نگین طبیعت کشور محسوب می شود و جمعیت زیستی بالایی در آن زندگی می کنند، افزود: حدود ۵۰ کیلومتر از جاده آسیایی از این پارک عبور می کند که ۳۰ کیلومتر از آن دقیقا از قلب جنگل گلستان عبور می کند که محل زیستگاه گونه های حیوانی همچون کل و بز، گراز، خرس و پلنگ است و برخی از این گونه ها را گاهی اوقات می توان در حاشیه جاده نیز مشاهده کرد.

رانندگی غیرمسئولانه تعدادی از رانندگان در جنگل گلستان

وی با ابراز گلایه از تعدادی از رانندگان که مسئولانه در این مسیر رانندگی نمی کنند، ادامه داد: تعدادی از آن ها با سرعت خیلی بالا رانندگی می کنند و با توجهی به اطراف ندارند که نتیجه آن تصادف خودرو با دو قلاده روبابه و یک قلاده و شغال طی یکی دو روز گذشته بوده است.

خزه هایی که ممکن است همانند باروت عمل کنند

تیموری، کاهش بارندگی را یکی دیگر از مشکلات جدی جنگل گلستان طی امسال بیان کرد و گفت: در حال حاضر به علت کاهش شدید بارندگی جنگل گلستان خشک است و فاقد رطوبت بوده و حتی خزه های چسبیده به درختان در مناطق بالادست تبدیل به باروت آتش شده که با روشن شدن کوچکترین آتش امکان آتش سوزی در جنگل فراهم می شود.

وی افزود: طی هفته گذشته به علت سهل انگاری دو نفر از مسافران، ۷.۵ هکتار از جنگل گلستان دچار آتش سوزی شد که خسارت های زیادی را وارد کرد.

وی تاکید کرد: هم اکنون زمان اوج حضور مسافر در پارک ملی گلستان است و از مسافران تقاضا می شود از ۳۰ کیلومتر مسیری که از قلب جنگل عبور می کند از طبیعت آن لذت ببرند و از روشن کردن آتش خودداری کنند.

خودداری حیاط وحش برای حضور در کنار رودخانه ها به علت اتراق مسافران

تیموری خاطرنشان کرد: هم اکنون زمان قلمرو طلبی و جفت یابی برخی از گونه ها در پارک است که حضور مسافر برای این گونه ها دردسرساز است.

وی با اشاره به عبور رودخانه از پارک و استفاده حیات وحش از آب این رودخانه گفت: حضور و اتراق مسافران در کنار رودخانه سبب می شود تا حیات وحش از قرار گرفتن در کنار رودخانه برای آشامیدن و یا خنک کردن خود، خودداری کنند.

وی با رهاسازی زباله از سوی مسافران در داخل جنگل نیز اشاره کرد و افزود: حدود ۴۰ روز گذشته پارک از زباله عاری و تمامی زباله ها جمع آوری شد اما هم اکنون جایی برای نشستن هم نیست.

پاسخی که مسافران به مهربانی پارک ملی گلستان می‌دهند!

این مقام مسئول ادامه داد: جانمایی سطل زباله در پارک یکی از اقداماتی است که باید انجام شود اما درگیر شدن با مسائل دیگر سبب می شود تا نتوانیم به این امور بپردازیم.

کوبیده شدن خاک حاصلخیز به علت رفت و آمد خودروها در عمق جنگل

وی تصریح کرد: تعدادی از مسافران خودروهای خود را به قسمت های انبوه جنگل انتقال می دهند که این امر سبب کوبیده شدن خاک، از بین رفتن بذرهای ریخته شده و از بین رفتن گیاهانی که تازه رشد کرده اند، می شود.

نصب گاردریل یکی از نیازهای اساسی پارک ملی گلستان

وی بیان کرد: قرار بر این بود توسط وزارت راه تا ۳۰ کیلومتر در حاشیه جاده گاردریل نصب شود که اگر این امر محقق شود دیگر مسافران نمی توانند خودروهای خود را به داخل جنگل ببرند.

تیموری خاطرنشان کرد: روشن کردن آتش برای طبخ غذا یکی دیگر از معضلات ما در جنگل است که متاسفانه در بیشتر نقاط حتی در فاصله نیم متری از یکدیگر آتش روشن شده تا غذایی طبخ شود و یا چای آماده کنند، بطوریکه در برخی از قسمت های جنگل در حاشیه جنگل و یا در قسمت های عمیق تر به جای مشاهده گیاه، خاکستر می بینیم.

پارک ملی گلستان با کمبود محیط بان مواجه است

وی تاکید کرد: روشن کردن آتش و یا قطع درخت در پارک ملی گلستان ممنوع است اما نمی توان با قوه قهریه جلوی آن را گرفت چراکه به شدت با کمبود نیرو مواجه هستیم و در حال حاضر یک سوم چارت سازمانی تکمیل شده و یک سوم خالی است بنابراین فقط باید با فرهنگ سازی این مشکل را حل کرد.

وی گفت: مساحت پارک کلی گلستان ۹۲ هزار هکتار است که بیش از ۱۴۰۰ گونه گیاهی، ۶۰ گونه پستاندار، ۱۶۰ گونه پرنده، ۱۰۰۰ گونه حشره و همچنین خزنده و ماهی دارد.

به گفته وی تعداد محیط بان های پارک ملی گلستان ۱۵ نفر است که نیمی از آن ها در استراحت به سر می برند و نیمی نیز در شیفت کاری قرار دارند.

روشن کردن آتش مساوی با تخریب خاک حاصلخیز است

پاسخی که مسافران به مهربانی پارک ملی گلستان می‌دهند!

لایق، رئیس اداره حفاظت و مدیریت زیستگاه ها و امور مناطق اداره کل محیط زیست خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با اخبار ورزشی، با اشاره به اینکه آتش سوزی در مراتع و جنگل ها موجب از بین رفتن پوشش گیاهی می شود، بیان کرد: میزان تخریب بستگی به میزان آتشی دارد که در آن نقطه ایجاد شده است، دارد.

وی افزود: به عنوان مثال اگر آتش سوزی در اندازه سوزاندن کاه و کلش باشد، فقط سطح رویه خاک از بین می رود و تاثیر چندانی در سطح فوقانی خاک ندارد.

لایق ادامه داد: اما اگر آتش ایجاد شده برای پخت و پز باشد علاوه بر اینکه بذور ریخته شده بر روی خاک از بین می روند، در قسمت های عمیق خاک نیز تاثیر می گذارد و ریشه گیاهان و … نیز از بین می رود.

وی تاکید کرد: در مجموع روشن کردن آتش بر روی خاک سبب می شود تا بذور گیاهان از بین برود و اگر از بین نرود این بذور عقیم می شود و دیگر قابلیت رشد و نمو را ندارند.

به گفته وی از بین رفتن میکرواُرگانیزم ها و از دست دادن حاصلخیزی خاک از دیگر اثرات روشن کردن آتش است.

این مقام مسئول تصریح کرد: سال ها طول می کشد تا در منطقه ای که آتش روشن شدن، گیاه جدیدی رشد کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا