اقتصادی

اتیوپی به رغم هشدارهای مصر، مخفیانه در حال پر کردن سد “النهضه” است

به گزارش فارس ، گروه بین الملل ، تصاویر ماهواره ای بدست آمده توسط آسوشیتدپرس از سراسر سد رنسانس اتیوپی نشان می دهد که آدیس آبابا روند برداشت آب از سد را آغاز کرده است.

و رسانه های آمریکایی روز سه شنبه عکس هایی را منتشر کردند که نشان می دهد آب پشت سد رنسانس در حال افزایش است.

انتشار چنین تصاویری از سد بحث برانگیز اتیوپی در حالی صورت می گیرد که مذاکرات بین مصر ، سودان و اتیوپی نتوانسته است به توافق منصفانه و کمتر مضر برای سه کشور ، به ویژه در پایین دست نیل دست یابد.

رویترز همچنین عکس هایی را منتشر کرد که میزان آب پشت سد و جریان آب نیل را نشان می دهد.

این سه کشور که از آن رودخانه نیل به سمت مدیترانه سرازیر شده است ، دو هفته پیش پس از دور تنش و تهدید علیه یکدیگر ، به ویژه بین قاهره و آدیس آبابا به توافق رسیدند. اتحادیه آفریقا نشسته و مذاکره می کند. با این وجود نتیجه 11 روز مذاکرات با وزرای آب و منابع طبیعی در سه کشور بی نتیجه بود.


احیای قبل از شروع خشکسالی


احیای بعد از خشکسالی

آغاز داستان رنسانس

اختلاف در مورد سد رنسانس از زمانی آغاز شد که دولت اتیوپی در سال 2011 پروژه‌ای را برای ساخت سد رنسانس روی شاخه های رود نیل آغاز کرد و آب را برای سد بکشید. نیل پس از عبور از سودان وارد مصر می شود و پس از طی مسافت طولانی وارد دریای مدیترانه می شود و نقش بسیار مهمی در توسعه این کشورها به ویژه مصر دارد.

براساس توافق نامه سال 1959 ، منابع آب مصر و سودان از نیل به ترتیب 55.5 و 18.5 میلیارد متر مکعب سالانه است ، اما اکنون مصر برای آبیاری اراضی و مصارف خود به 80 میلیارد متر مکعب آب نیل احتیاج دارد. متعلق به کشت و تولید برنج ، مصر سالانه 4.5 میلیون تن برنج تولید می کند.

اختلاف در مورد حقوق آب نیل از آنجایی آغاز شد كه شش كشور عضو نیز خواستار افزایش حقوق آنها در آبهای نیل در سال 2010 شدند كه به توافقنامه Entebbe معروف شد. اما مصر و سودان با این توافق مخالف بودند.

یک سال پس از اعلام توافق اولیه ، اتیوپی اعلام کرد که کار خود را برای تولید برق سد رنسانس آغاز کرده است ، که سال گذشته اعلام کرد تقریباً 70٪ آن را به اتمام رسانده و قصد دارد از سرگیری منابع آب در ماه های آینده.

اتیوپی اصرار دارد که سد عظیم را در سه سال پر کند ، که در صورت عملی شدن ، مصر را از دست می دهد 27 میلیارد متر مربع از سهم سالانه خود ، نیمی از کل سهم خود از نیل را از دست بدهد.

اگر اتیوپی بخواهد ظرف سه سال این مانع را پر کند ، مصر 67٪ از زمین های قابل کشت خود را از دست می دهد و در نتیجه 21٪ نیروی کار مصر را از دست می دهد.

مصر پیشنهاد کرده است ظرف 21 سال پر کردن سد رنسانس را پر کند ، در این صورت مصر سالانه 3 میلیارد متر مکعب را به جای 27 میلیارد کاهش می دهد.

انتهای پیام.


دکمه بازگشت به بالا