اقتصادی

این «پروژه» شاه‌کلید ایران است

طبق اخبار اینترنتی ، علاed الدین غروی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه ایران چگونه از توانایی های فعلی خود برای بهبود روابط با همسایه خود استفاده می کند ، گفت: ایران برای پیشبرد برنامه های توسعه اقتصادی خود باید از قابلیت های واقعی و بالقوه خود استفاده کند. البته منظور من این نیست که در پاسخ به تحرکات همسایگان خود در این مسیر حرکت کنیم ، اما نیاز به هرگونه پیشرفت اقتصادی و کاهش شکاف توسعه با همسایگان خود ، به عنوان یک کشور قدرتمند در غرب آسیا ، باید قدم زدن یکی از مهمترین برنامه هایی که می تواند این مسئله مهم و حیاتی را پیش ببرد ، توسعه بندر چابهار است. چابهار بندری واقع در دریای عمان – اقیانوس هند است و از اهمیت ژئواستراتژیک و ژئواکونومیکی مهمی برخوردار است. به دلیل موقعیت آن و به دلیل عمق دریا در منطقه که امکان استفاده از کشتی های سنگین اقیانوس پیمای را امکان پذیر می کند و به دلیل مکانی که هر پنج کشور آسیای میانه می توانند در حالت سکون باشند (غیرمرتبط با دریاهای آزاد) ) و برای اتصال پرجمعیت غرب چین با دریاهای آزاد و سایر نقاط جهان ، و در صورت اجرای پروژه جاده ابریشم انقلابی در تجارت و حمل و نقل جهانی ایجاد می کند. چابهار ، اگر بیشتر از سنگاپور نباشد ، کمتر از آن نیست ، و اگر قطار سریع السیر چابهار-سرکاس-سین کیانگ و ایالت های غربی چین با بیش از ششصد میلیون نفر جمعیت باید اداره می شدند ، پس همه کشورهای در خلیج فارس سکه های خود را از دست بدهند و در پیشبرد پروژه قرن آسیا نقشی اساسی داشته باشند.

این کارشناس ادامه داد: این پروژه کلید ایران است. در طول سه دهه گذشته ، وقتی بحث توسعه این بندر به عنوان یک بندر اقیانوس برای ایران مطرح شد ، امید بود که این اقدام مناسب برای تبدیل چابهار به مرکز اقتصادی کشور و یک بندر استراتژیک که می تواند به یک مرکز منطقه ای تبدیل شود ، تا دبی را تحت فشار قرار دهد ، اما متأسفانه نادیده گرفته شد. این مسئله مهم و حیاتی در سالهای اخیر توسط دولت هند ، دولت هند با استفاده از این راهرو مهم با دولت ایران توافق نامه سرمایه گذاری منعقد کرده است آن را به کشورهای آسیای میانه و افغانستان پیوند دهید. در صورت اجرای این امر ، چین ارتباطات را از جاده چابهار-فرخ به سین کیانگ و استانهای غربی چین با حدود 600 میلیون نفر جمعیت تسهیل می کند.

سرانجام ، وی افزود: به این ترتیب چین می تواند به سرزمین های آسیا دسترسی پیدا کند و تجارت خود را افزایش دهد. ایران همچنین باید به طور جدی روی پروژه توسعه چابهار کار کند و با ساخت و گسترش خط آهن از این سرمایه گذاری بهره مند شود. متأسفانه اشتباه در دولت فعلی این است که این توافق نامه با هند امضا شد و عدم عملکرد هندی ها و بی توجهی به تعهدات خود نشان داد که ایران شریک مناسب خود را انتخاب نکرده است. هند یکی از بزرگترین متحدان آمریکا است و ایالات متحده از آن در برابر چین استفاده می کند. هند همچنین روابط طولانی با اسرائیل دارد که اسلحه های زیادی از آن کشور خریداری می کند. بسیاری معتقدند که بهتر بود ایران اجرای این طرح را به چین واگذار می کرد.

جزئیات این گفتگو را در لینک زیر بخوانید:

بزرگترین چالش منطقه ای ؛ رئیس من در شرق و غرب ایران چه می کند؟

311311

دکمه بازگشت به بالا