اقتصادی

هاآرتص: ترکی فیصل، اولین مسؤول عربی که علنا درباره رویای اسرائیل حرف زد

یک روزنامه به زبان عبری گزارش داد که شاهزاده ترکی فیصل ، رئیس اطلاعات قبلی ترکیه ، اولین مقام عربی بود که در مورد رویای اسرائیل برای بهبود روابط با کشورهای عربی صحبت کرد.

به گفته روزنامه عبری به زبان هاآرتص ، در 7 ژوئیه سال 2014 ، شاهزاده فیصل از اسرائیل خواست تا “ایالت” را تصور كند كه پس از توافق بین دو كشور ایجاد شد.

اگرچه رژیم صهیونیستی می گوید به دنبال بهبود روابط خود با مردمان جهان عرب است ، اما وی از پاسخ دادن به پیام های مشابه شاهزاده سعودی امتناع ورزید ، و اگر رژیم شروع به الحاق کرانه باختری کرد ، امیدوار است که با فلسطینی ها به صلح برسد. این کشور می رود و تمام درهای روابط استراتژیک منطقه ای را خواهد بست و تمام پیشرفت های حاصل شده در روابط اسرائیل با برخی از کشورهای عربی را نابود می کند ، گویی که قبلاً وجود نداشت.

در همین راستا ، برخی دیگر از چهره های جهان عرب برنامه های صلح را ارائه داده اند و برخی نیز شخصیت های ورزشی اسرائیلی ، کارشناسان یا دیپلمات ها را برای شرکت در برنامه های بین المللی در کشورهای حوزه خلیج فارس دعوت کرده اند. برخی کشورها همچنین از مقامات اسرائیلی از جمله برخی وزرا و نخست وزیران خواستند تا جلسات دو جانبه برگزار کنند.

اظهارات وزیر خارجه بحرین ، فرستاده امارات در سازمان ملل و سایر دیپلمات ها و آنچه در رسانه های محلی منتشر شده است ، علاقه بیشتری به فصل جدید روابط با اسرائیل نشان می دهد.

علاوه بر این ، برخی از اقدامات اولیه کوچک ، مانند کوتاه کردن پروازها به خاورمیانه ، با توافق برای عبور از حریم هوایی کشورهایی که روابط دیپلماتیک با اسرائیل ندارند ، انجام شد.

همه این اقدامات مبتنی بر صلح ، همکاری ، رفاه ، امنیت و ثبات بوده است و بر این فرض تمرکز داشتند که اسرائیلی ها می فهمند پیام پنهان برنامه صلح عرب بی معنی نیست ، اما از رای دهندگان خواست تا تنها اقدامی را که می تواند منجر به این طرح شود ، انجام دهند. برنامه های صلح برای پاسخ به این همچنین تعهد آشکار دولت اسرائیل برای مذاکره درباره راه حل برای دو کشور و روشن کردن تلاش های خود برای دستیابی به این هدف است.

تقریباً چهار دهه می گذرد که شاهزاده فهد ، آن زمان ولیعهد سعودی ، طرح صلح اصلی را در سال 1981 پیشنهاد داد. شکست های مکرر برنامه صلح عرب باعث شده مقامات عرب از فکر کردن که بیشتر اسرائیلی ها و فلسطینی ها از رهبران شجاع تصمیم می گیرند ، حمایت کنند.

سازمان های عربی و رهبران عرب بار دیگر تعهد خود را نسبت به برنامه صلح عربی برای احیای برنامه های صلح تأکید کردند ، اما اسرائیل پاسخی نداده است. جبهه عرب که تأثیر و تأثیر دارد ، کمک هایی به اسرائیل کرده است و ما باید امیدوار باشیم که در صورت اعراب صلح صلح ، خروج در آخرین لحظه از برنامه الحاق نشانه ای از تمایل اعراب به گوش دادن است.

اگر پیش نویس برنامه رسیدن به کرانه باختری توسط کنست تصویب شود ، آنگاه همه برنامه ها و فرصت ها به نقطهای حاشیه ای در تاریخ تبدیل خواهند شد و الحاق یکجانبه به کرانه باختری فقط یک پیام واضح برای منطقه ارسال خواهد کرد که اسرائیل تصمیم گرفته است که درهای مذاکرات را باز کند. در عین حال ، این کشور را رهبری خواهد کرد ، نزدیک و امیدوار است که روابط خود را با جهان عرب و اسلام عادی سازد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا