اقتصادی

گسترده‌ترین رزمایش دریایی هند با حضور ناوهای هواپیما بر

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین اخبار ورزشی، نیروی دریایی هند در گسترده‌ترین نمایش عملیاتی خود در سال‌های اخیردر یک رزمایش ۲ ناو هواپیمابر، چندین کشتی جنگی، زیردریایی و بیش از ۳۵ جنگنده را در دریای عمان مستقر کرد. نیروی دریایی هند نیم نگاهی به چین و پاکستان به عنوان دو رقیب جدی خود دارد. نیروی دریایی چین به انواع تجهیزات پیشرفته از جمله «ناوهای هواپیمابر» مجهز است . زمزمه‌‌هایی نیز از خرید زیردریایی اتمی توسط پاکستان به گوش می‌رسد.

اندیشکده «آبزرور ریسرچ» روز دوشنبه با پرداختن به این موضوع نوشت که این رزمایش نقطه عطفی در تلاش نیروی دریایی هند برای افزایش امنیت دریایی در منطقه اقیانوس هند و فراتر از آن بود. اما دلیل واقعی آن فزایش قدرت ناوگان دریایی پاکستان در سال‌های اخیر بوده است.

بر اساس این گزارش، برنامه‌های خرید زیردریایی توسط پاکستان و افزایش قدرت نیروی دریایی این کشور به طور مکرر در محافل دریایی هند مورد بحث قرار می‌گیرد.  از جمله ناوچه های کلاس «ذوالفقار» که نیروی دریایی پاکستان در سال ۲۰۰۹ راه اندازی کرد  نمونه برداری شده  از ناوچه های چینی است. نیروی دریایی پاکستان در حال حاضر چهار ناوچه کلاس ذوالقار دارد. این ناوچه ‌های موشک انداز می‌توانند جنگ ضد زیردریایی و همچنین جنگ ضد سطحی انجام دهند و در نقش دفاع هوایی مورد استفاده قرار گیرند.

 

این اندیشکده در ادامه با پرداختن به رزمایش دریایی هند در دریای عمان نوشت، در این رزمایش بزرگ، ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی هند که اخیراً راه اندازی شده اند، به عنوان ستون اصلی شرکت داشتند. این پرچمداران به عنوان فرودگاه متحرک برای انواع گسترده‌ای از هواپیماها مانند هواپیماهای جنگنده «میگ- ۲۹ کا» و بالگردهای «کاموف» عمل می‌کردند.

این رزمایش‌ها ترکیب نرم دو ناو هواپیمابر را نشان داد که با ناوگان مختلفی از کشتی‌ها، زیردریایی‌ها و هواپیماها کار می‌کردند و نشان‌دهنده زیرکی فن‌آوری هند در حوزه دریایی بود.

«ویوک مادوال» فرمانده نیرو دریایی هند اظهار داشت،همانطور که هند به تقویت معماری امنیتی خود ادامه می‌دهد اهمیت ناوهای هواپیمابر در شکل‌دهی راهبرد دفاعی و ارتقای ثبات منطقه‌ای نیز مهم خواهد بود.


ناو هواپیمابر ویکرا مادیتیا

 

ناوهای هواپیمابر هند «ویکرا مادیتیا» و «ویکرانت» هستند. «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در مراسم به آب انداختن این ناوهواپیمابر بومی در سواحل «کوچی» در جنوب این کشور، ساختن این ناو را «نماد استثنایی اتکای هند به خود» توصیف کرد.

نیروی دریایی هند قصد دارد علاوه بر جنگنده‌های میگ-۲۹، از جنگنده‌های «رافال» ساخت فرانسه  نیز استفاده کند. 

این اندیشکده در خاتمه نوشت، در حالی که افزایش شمار ناوگان نیروی دریایی پاکستان قابل توجه است، توانایی‌های آنها هنوز برای به چالش کشیدن کنترل نیروی دریایی هند بر دریاهای آزاد کافی نیست. اگرچه علاقه نیروی دریایی پاکستان به فن‌آوری‌های جدید و سیستم‌های تسلیحاتی قابل توجه است اما نیروی دریایی هند برتری عددی قابل توجهی را حفظ کرده و از قابلیت‌های بسیار بهتری برخوردار است.

پایان پیام/م




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دکمه بازگشت به بالا